Bir avukat gözüyle : “Çek yasası baştan aşağıya yanlıştır.”


Pressturk sitesinde Avukat Doğan DURU’nun bir yazısını paylaşıyorum.

MAĞDURİYETLER GİDERİLSİN

Kanun koyucunun bu adaletsizlik getiren 3167 sayılı kanunu acilen revize etmesi ve mağduriyetlerin giderilmesi bir vatan – vatandaşlık borcudur. 3167 sayılı kanuna göre karşılıksız çek keşide etmek suç olmaktan çıkarılmalı, çeklere de senet-bono vasfı kazandırılmalıdır. Yaptırımlar hiç bir aşamada hürriyeti bağlayıcı olmamalı, tüm ödeme araçlarını kapsayıp toplumda güveni sağlayabilecek şekilde yasa düzenlenmelidir.

Örneğin: Karşılıksız çek , senet , kredi kartı kullanmak durumlarında çek – senet ve kredi kartı kullanımının yasaklanması, yurt dışına çıkış yasağı , müflis tüccarlara adli yardım , kamu yararına çalıştırma , sanığın gelirine göre adli para cezalarının yapılandırılması (süre sınırı olmadan ), etkin pişmanlık , ticari faaliyet yasakları vb yaptırımlar getirilebilir. Ama hapis cezası asla. Borcundan dolayı insanı hapisle cezalandırmak hem bu borcun ödenmemesi, hem de yuvaların yıkılmasına, hiç suçu olmayan diğer aile fertlerinin perişan olmasına sebep olmaktadır. Çek-senet-kredi kartı gibi ödeme araçlarını kötü niyetli kullananlar nitelikli dolandırıcılıktan yargılanmalı, şikayetler bu yönde olmalı ve dolandırıcılık yapanlar ve yapmayanlar ayrılmalı yüce adalet tecelli etmelidir.

Ödeme araçlarını kullanarak kişi ya da kurumları nitelikli dolandırıcılık yaparak dolandıranlar En ağır hapis cezası ile cezalandırılmalıdır. Sayısı milyonlara ulaşan vatandaşımız dolandırıcı olmadığı halde ” karşılıksız çek suçundan mağdurdur.”Aciz duruma düştüklerinden ceplerinde bırakın hukuki mücadele verecek parayı, geçinecek geliri olmayan, hem kanundan hem alacaklılardan kaçarak boğaz tokluğuna yaşamını sürdüren vatandaşlarımız vardır.

DÖRT KİŞİDEN BİRİ CEZAEVİNDE

Her 4 kişiden birisi cezaevinde ya da aranıyor karşılıksız çek suçundan. Adli para cezasını ödeyebilen var mı? Çoluk çocuğu perişan olmayan kaldı mı? Alacağını alabilen alacaklı var mı? 3167 sayılı kanun baştan aşağıya yanlıştır.

Bu hususta alacaklı pozisyonunda olanlarda unutmamalıdır ki karşılıksız çekten hapis cezası aldırmak müflis insanları mahkum ettirmek zaten aciz duruma düşmüş bu insanların borçlarını ödemelerini engellemektir. Ayrıca alacaklılara karşı kin, nefret ve beddua olarak dönecektir. Unutmayınız ki çeklerini elinde olmayan nedenlerden dolayı ödeyememiş insanlarda dolandırılmış ( karşılıksız çek ile mal/hizmet vermiş), ihanete uğramış ve aciz durumdadırlar.

Yasa koyucumuzun bu soruna acil olarak bir çözüm bulmasını temenni ediyor ve çalışmalarınızda başarılar diliyorum.

Avukat DOĞAN DURU, Pressturk, 12.nisan.2009


Pressturk’den alıntıdır. Yazının tümünü okumak için bu linke tıklayınız.   http://www.pressturk.com/haber.php?haber_id=37312

Konuya yer veren Pressturk ve görüşlerini bildiren  Doğan DURU’a teşekkür ediyorum.

30 responses to “Bir avukat gözüyle : “Çek yasası baştan aşağıya yanlıştır.”

  1. sayın avukat bey bırsey sormak istıyorum benım 45 bınıralık cekım karsılıksız cek cıktı avukata verdım 15 aydır daha hacize bıle gidemedık benim anladigım kadarıyla adamlar mal varlıgını kacırmıs saga sola benım ne yapmamı onerırsınız cevap olarak meıl atarsanız sevınırım

    • Sayın tarık hepimizin başında olan işler bunlar hepimizin alacakları verecekleri var bizde alacaklarımızı alamadık ödemeleride yapamıyoruztefeciye tüfecilere düştük en güzeli sizde yapabiliyorsanız ödemelerinizi yapın yok çekleriniz varsa vurulacaktır KOSİADA gelin, KOSİAD bir çek mağdurları topluluğudur !

  2. DEVLET BIZIM GIBI İŞ ADAMLARINI İÇERI ATSIN VERGIYI KABUL ETMESIN TEFECILERDEN BIR KURUŞ ALIYORMU BAKMAK LAZIMMMMMM

  3. üç tane iş yerim vardı 50 kişi çalıştırıyordum şuan üçünüde kapattım evimi arsamı arabamı herşeyimi sattım kiraya çıktım ve şuan mağdur durumdayım dışarıda olan çeklerimi ödemek için bir iş adamı olarak tekrar pazarcı oldum sadece tüm borçlarımı ödemek için bu drüstlükle çek kanunu çıkıp hapis kanunu kalkarsa 5 yıl içerisinde borçlarımı öderim eğer çıkmazsa ömür boyu hapiste kalırım vergi borçlarımda var devletin kazancı ne olacak saygılarımla…

  4. evrim malesef bizim adaletimiz bu üstelik şimdi çek sahipinide içeri alırlar patronun hem mahkemeye itiraz dilekçesi yazsın oda kaldırmıyorsa ağır cezaya göndersin oda kaldırmıyorsada yargıtaya gönderin ama hepsindede sakarya ve bileçik mahkemelerin verdiği beraat kararlarının fotokopisinide verin.allah yardımcınız olsun.

  5. arkadaşlar bı problemim var aramızda avukat varsa yardımcı olmasını ıstıyorum benım patronum önceki iş yerinde müdür dü patronu ona çeklere imza atması için yetki verdi şirket batınca çekler karşılıksız çıktı şuanda hapıs yatıyo anayasanın 38.maddesı 7. fıkrasıda yer alan. hiç kımse lanlızca sözleşmeden doğan bir yükümlülüğü yerine Getirememesinden dolayı özgürlüğü alıkonulamaz. Hukmu var bu yasaya gore ne yapmam lazım avukat bu konu da bılgı vermıyo

  6. tefecilerin önüne geçmek için hamiline çeki kaldırmaları lazım adamlar o zaman para satamazlar devlet göz göre göre hamiline çekle vergi kaçıranlara göz yumuyor yazık

  7. selma hanım cok haklısının sosyete dergılerınde tekstılcı su bu dıye gozukenlerden bılıyorum tefecılık yapıyorlar sonra adamız dıye ortada dolaşıyorlar esas bu kışılerı toplasınlar cok yazık oluyor iş adamını hapse atıyorsun bu adam calışsa sana vergı verecek ssk gelecek bağkur gelecek şimdı hıc bır sey yapamıyor ya hapiste ya dışarıda kacıyor devlette 1 kuruş vergı alamıyor ankaradakıler bunu goremıyor ne olursa olsun maaşlarını alıyorlar

  8. hülya size katılıyorum toki ve tokiye mal verenler böyle yüzlerce degerli topluma faydalı insanları mahvetti ama inanıyorumki bunlara sebep olanlar allahın gazabına geleceklerdir dogru duvar yıkılmaz devlet gitsin tefecinin faizcinin peşine düşsün demiri çimentoyu mal satıyorum diye tefecilige alet edenlere neden gitmiyor bunun hesabı sorulsun ama bence bu çek cezasından berat alan işadamları gitsin bu tefeci ve faizcileri devlete ihbar etsinler esas cezayı onlar hakkediyor

  9. ben 10 yıldır bir firmada çalışıyorum. burasım tam 35 yıllık bir firma benim patronum karşılıksız çek yüzünden şu anda kaçıyor. ban bu firmada çalıştığım yıllarda ve daha öncesinde çekleri hiç karşılıksız çıkmadı ama firma toki ye iş yaptı ve zarar etti çeklerini ödemek için önce bankadan kredi kullandılar daha sonrada bütün mal varlıklarını sattılar ama olmadı burası büyük bir firma bulunduğu ilde tam 3 kez vergi rekortmeni olmuş bir firma bu nasıl adalet şirket tam 8 ortaklı bir anonim şirket diğer ortaklar dışarda sadece çeki keşide eden ortak içerde eşi ve çocukları perişan patronumuz yanımızda olsa belki işleri düzeltip çekleri ödederdi böyle bir insan asla dolandırıcı olamaz bulunduğu ilde kendisi tam bir ağaydı dost canlısı kariyer ve mavki sahibi bir insan 35 yıl dolandırıcılık yapmamış ve bu denli makam ve kariyer sahibi olmuş bir patron hiç daolandırıcılık yaparmı adını kötüye kullanırmı çeklerini ödememediği günkü halini devlet bir görseydi bu insanın dolandırıcı olmadığını anlardı hiç bir iş adamı asla dolandırıcı sıfatıyla anılamaz devlete yıllarca vergi vermiş iş yapmış bizlere ekmek vermiş hayır yapmış cami,okul yapmış okuyaman öğrencilere burs vermiş bir insandan bahsediyorum arkadaşlar bu kadar mağdur varken neden sesimizi duyuramıyoruz. herkesin sesini duyuyorda bize gelince neden kulaklarına pamuk tıkıyorlar anlamıyorum. teşekkürler

    • hülya rumuzlu arkadaşım. Bu bahsettiğin patronun sen olmayasın. Hani insanlar psikoloğa gider, benim bir arkadaşımın şu sıkıntısı var diye başlar ya lafa… aynen o hesap gibi geldi bana

  10. umranıyede ınfaz durdurma vermış

  11. aşkım nıcklı arkadaş goruştum beyoğlu ve gebze aslıye red verdı şimdı agır cezaya dılekce verdık ama tahmınım hakımler kendıne gore verıyor hakım gucluyse durduruyor korkuyorsa durdurmuyor bu kadar basıt

  12. can bursa 10 asliye ve kendim buradaki yazıları okuyarak sakarya ve bileçikin verdiği cezaları örnek alarak avukatımla beraber yazdık sende biraz cabala avukatınla görüş

  13. ASKIM NICKLI ARKADAŞ HANGI MAHKEME DILEKCE ORNEĞİ VE İNFAZ DURDURMANIN GEREKCELI KARARINI RICE ETTIK AMA SENDE TIK YOK

  14. arkadaşlar hangi mahkemeden ceza almışşanız o mahkemeye infazı durdurma dilekçesi verin ben 15 gün önce vedim bursa benim tutuklamamı dün kaldırdı bugün rahatça dolasa biliyorum sokaklarda örnek olarak internet sitemizdeki bileçik ve sakaryanın verdiği kararları örnek gösterin boş durmayın birşeyler yapın beklemeyle olmaz sen kendine acımıyorsan başkaları hiç acımıyor.

  15. recep zilbeyaz

    sayın hocam egerki ben ve benim gibiler 10 yıl 150 yıl çek karnesi kullanmışta şu ikiyıl öncesine kadar en az 150 /200 yap rak cek kulanmış bunun sadece 10 tanesiyle dolandırıcı kal pazan oluyorsa ben bu adalet sistemini vede yasa koyucularve avukatlara isyan ederim. bu yasanın çıkmasına inanın ben avukatların engel oldugunu sanıyorum.
    hocam buyasayı gündeme taşıya bilmek için nasıl bir gündem oluşturulmalı saygılarımla teşekkür ederim.

  16. ÇEK DENEN ŞU KÖTÜ SİLAHI KİMLER NEDEN YASAKLAMIYORLAR BİR TÜRLÜ ANLAMIYORUM. YASAKLA BAKALIM HAMİLİNE ÇEKİ SADECE MAL ALDIĞIN FATURALI MALA KARŞILIK ÇEK KESEBİLSEN HİÇ İNSANLAR VERGİ KAÇIRA BİLİRLERMİ TEFECİLER O ZAMAN PARA SATABİLİRLERMİ MERAK EDİYORUM

  17. sayın avukat doğan duru
    bu konudaki hassasiyetinizden dolayı teşekkür ederim.ben bir bayan olarak karşılıksız çekten dolayı madurum.1,5 yaşında bir kızım var.doğum için hastaneye gittiğimde polisler geldi beni tutuklamaya sezeryanle doğum yaptığımdan 6 ay savcılıktan izin alındı.ama o sürede bitti.çeklerim tefecinin elinde eşim ödeme durumumuz olmamasına rağmen eşden dosttan toplar birazda vade yaptırırız iyiniyetimizi göstermek için tefecilerle görüştüğünde 20,000tl lik borca karşılık 40,000 tl istediler zaten 20,000 içinde tefecinin aldığı faiz varken işi zora bükerek birde eşimle dalga geçmişler ya ödersin yada karın gider hapis yatar diye.bizler nasıl bir dünyada yaşıyoruz,nasıl düzen bu nasıl adalet.farklı illerde sakarya bilecik köyceğizde beraat kararları çıkarken ben avukatım aracılığıyle savcıya başvurdum.red cevabı gelmiş zaten yeni yasa yürürlüğe girecek bekleyin demişler.bilmiyorum.eşimle ayrıyız şuanda çünkü bu tefeciler eşyalarımızıda haciz ettirdiler.ev yok ekmek yok kızıma sütte yok çünkü çalışamıyorum kaçmaktan.bizim sesimiz olun.akime başvurdum ama gelen cevapda yasanın çıkmasından önceki tarihli çeklerin 3167 göre cezalandırılmasına diyor.inanın neyapacağımızı bilmiyoruz şuanda.saygılar

    • Sayın Mağdur Kardeşim Bu ülkede ne yazıkki işler böyle işliyor artık % 5 gibi bir oranda insanlar aranıyor bundan şu çıkar her yüz kişiden 5 kişiyi bu hükümet suçlu duruma düşürdü ve umurlarında da değil sizin benim felçli olan insanların hapise girmesi kimsenin umrunda değil bu nasıl bir demokrasi nasıl bir insan hakları anlamamak mümkün değil ticaret te battın diye insan içeri mi atılır yazık ya yazık kendilerine birşey olsa elli tane kanun hükmünde kararname çıkarırlar şiir okudu diye hapse giren başbakanımız hayatı durdurdu başbakan oldu ama çek yüzünden insanlar dolandırıcı sıfatına sokuluyor yazık ya bu insanlar ticaret yapmak istemenin dışında hiçbir şey yapmadılar ne diyeyim bu ülkede her kim devletten maaşına alıyor ve karşılığını vermiyorsa allahından bulsunlar benim hakkım haram olsun onlara

      • teşekkür ederim haklısın aydın bey
        ama artık ne olacaksa olsun.çükü çok yorulduk.benim gibi binlerce insan madur evleri aileleri dağılmış.Allah yardımcımız olsun….

      • biz başbakana mağdur olduğu için oylarımızla sahip çıktık tek suçumuz ticaret yapmak
        başımıza gelmeyen kalmadı ama kimse sormadı bize mağdurmusun dolandırıcımısın diye gıyabımızda karar aldırdı tefeciler onlarada kimse sormadı nerden bu paraları kazandın sen ne karşılığı verdin tek suçlu bizi ilan ettiler apo olmasaydı idam kaldırılmazdı ve eminim bizi asarlardı
        bu kadar olur ya insaf artık

  18. Ben bir firma ile ticaret yapıyordum…mal yaptırmak için 85 bin tl lik cekler kestim…ceklerin vadesi geldiğinde hala yaptırdığım malları alamadığım için bu ceklere o dönemde ödemeden men talimatı verdim…ardından mallarımı teslim aldım…bir kac ay gecmiş olmasına rağmen men talımatlı çeklerim için kımse aramadı…iyi niyetimle mal yaptırdığım fırmaya ceklerımı sordum ..onlara tahsılat makbuzu ile ödeme yaptım fakat yetkılı fırma ceklerimi getirmedi..bir kac ay sonra bır bankadan bana once ıcra ardından da karsılıksız cekten dolayı dava davetıylerigeldi..meger bu fırma ceklerımı kredide kullanmış ve verdiğim odemeyı de bankaya vermemiş…halen bu ceklerden dolayı yargılanıyorum…davalardan 3 tanesi ileri tarıhe attı..4 ünden adlı para cezası aldım ve 2 tanesinde kanundaki boşluktan dolayı beraat kararı aldım..umarım bu kanundaki boşluk gercektende çeklerinden dolayı magdur olan herkese yardımcı olur..

    • sayın özkan benimdurumumda sizinkine benzer sizin bu mahkemeleriniz ne zaman yapıldı ve bu konuyla ilgili almiş olduğunuz dava sonuç kararlarını bize paylaşırsanız seviniriz,şimdiden teşekkür ederim.

    • pardon ismi yanliş yamişim “erkan” olacaktı tekrar teşekkürederim..

  19. sn.avukat doğan duru
    eğer tüm avukatlar sizin gibi olsaydı zaten ahlaksızlar kendiliğinden silinip giderdi.Ama yooook ticaret yaptık ve BEYAZ YAKALI LEGAL dolandırıcılar tarafından dolandırıldık ve iflas ettik hukuki olarak tüm paramı kaybettiğim için hiçbir şey yapamıyorum ama bu şahış elini kolunu sallaya sallaya hatta belediye başkanı adayı olacak kadar ortalarda geziyor.Şunu söylemek istiyorum devlet bu işi beceremez etik ahlakını kaybetmemiş avukatlardan en azından bilirkişi heyeti oluştursun ve bizim bu mağduriyetimizin giderilmesi için çalışılsın.Dolandırıcılarada ağır ceza getirilsin ..
    Lütfen eskisi gibi avukatlara güvenmemizi sağlayın..
    saygılarımla

  20. Sayın Av. DOĞAN DURU sağduyunuzdan dolayı
    ve tamamen gerçekleri dile getirdiğiniz için sonsuz teşekkürler
    20 yıl esnaflık yapmış ve 2001 yılına kadar çeklerini düzenli ödemiş ve daha sonra da çekleri ödeyebilmek için faizle para kullanmış ve sonunda çaresiz kalarak çeklerim yazılmış ve önce para cezaları sonra da hapis cezası alan eski bir esnafım.
    Benim suçum krizi tahmin edemeyerek senetle mal satmam, sonra krizden dolayı işsiz kalmış müşterilerimden tahsilat yapamamam ve vadeli yazdığım çeklerin bir kısmın ödeyememem.Çaresiz kalıp depresyona girmem.
    Tabii burda ekonomiye yön verenlerin krizi çıkaranların hiç bir suçu yok. Yüz binlerce esnaf işini bilemedi basiretli davranamadı. Kendini yeni duruma ayarlayamadı. Şimdi ekonomiyi yönetenler
    bizleri hapse atarak adam edecekler. Oysa bizde ne akıl ne cesaret ne de mücadele gücü kaldı. Sadece korku ve ümitzsizlik var. Bizler yaşayan cesetleriz.

    • Kaya bey,

      ekonomik kriz nedeniyle işlerin bozulması bir etkendir. Bu nedenle bir af çıkabilir. Bunu savunan pek çok kişi var, haklısınız.

      2009 yılında Çek yasasında çıkan durum ise farklıdır. Gerekli düzenleme yapılmadığı için 16/1 maddesi geçersiz kalmıştır.

      Mükerrerlik durumunda hapis cezası öngören madde aynen geçerlidir.

      Esasen borcunu ödeyemeyen kişilere hapis cezası verilmesi yanlıştır.

      Bütün bu nedenlerden dolayı çek yasasının değişeceğine ve yargıtayın bu aradaki cezaları geçersiz kabul edeceğine inanıyorum.

      sağlıcakla kalınız.

      • çek yasası ile gelen adil olmayan cezalandırma sistemine, her hukukcu itiraz etmelidir.

        çek yasasından beklediğimiz, bir af yasası değildir. Adil bir yasa istiyoruz.
        insan haklarına uygun olsun diyoruz.
        çekin muteber bir ödeme aracı olmasını istiyoruz.

        çek yasası, Yargıtay başkanı Hasan GERÇEKER ‘in işaret ettiği gibi olsun diyoruz.
        Adalet Bakanı Sadullah ERGİN ‘in meclis ziyaretimizde söylediği taslağı istiyoruz.

        Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine uygun adil yargılanma hakkı sağlanmalıdır.

        mahkemeler önünde eşit olmak istiyoruz.

Yorum yaparak destek olabilirsiniz

