Çek Yasası ‘nda hapis cezası ne kadar caydırıcı ? …


Çek Yasası ve Karşılıkız Çek sorunu esas olarak ticari ilişkileri düzenlemektedir.  Ticari hayatın içerisinde düzeni bozmak, bu amaçla isteyerek borcunu ödememek ve benzeri aykırılıklarda bulunmak dolandırıcılık  suçuna girmektedir.  Yeni Türk Ceza Kanunu’nda  yapılan en önemli değişikliklerden birisi  suçda kasıt unsuru aranmasıdır.

Ben kasıt unsuru aranmadan “karşılıksız çek” suçuna hapis cezası verilmesine karşıyım.  Kasıt unsuru esasen, çek yasası’nda vardır.  Karşılıksız çek suçunu arka arkaya işleyenlerde (mükerrir olmak)  doğrudan arttırılmış hapis cezası verilmektedir.  Yasa içerisinde tutarsızlıklar mükerrerliğe ceza verilmesini engellemektedir .  Yeni çek yasa taslağında buna ilşkin bazı düzenlemeler vardı.

Kişisel görüşüm olarak tekrar söylüyorum.  Bunu savunduğum içinde bu internet günlüğünü yayınlıyorum.

  • Kasıt unsuru aranmadan, borcunu ödeyemeyen kişiye hapis cezası verilmesi adaletsizdir.
  • Karşılıksız çek , suçunu defalarca işleyenler  farklı bir suç işlemektedir. Cezası ağırlaştırılmalıdır.
  • Çek Yasası ve TCK arasında uyum düzenlemeleri yapılmadığı için 1.ocak.2009 itibariyle ilk kez karşılıksız çek suçunu işleyenlere yönelik ceza verilmesi dayanaksız kalmıştır.
  • Çek yasasındaki mevcut cezalar ile Devlet ticaret hayatına doğrudan müdahale etmektedir.
  • İlk kez karşılıksız çek suçunu işleyenlere yönelik hapis cezası verilmesi Anayasa’a aykırıdır.
  • 2009 yılında yapılan düzenleme ile çek  havale özelliğini yitirererk adi bono olmuştur.
  • Çek yasasının mevcut haliyle, savunması alınmadan gıyabında hapis cezası verilebilmektedir.  Adil yargılanma ve savunma hakkı kutsaldır.  Bunun engellenmesi haksızlıktır.

Bu konudaki karşı görüşü savunan bir yazıyı aşağıda yayınlıyorum.  Benzer görüşleri çok duyacağız.  Ben karşı görüşü savunuyorum.  Borcunu ödeyemeyen insanları cezaevine atmak haksızlıktır.  Dolandırıcılar ile “borcunu ödeyemeyen” i aynı kefeye koymak ise HAKSIZLIKTIR.

Hasan GERÇEKER

Hasan GERÇEKER

Okuyucularımız bu konuları sıklıkla gündeme getiriyor… Üstelik, mağdur eden de, mağdur olan da aynı yasanın işleyişinden yana dertli…

Diyelim ki, yaptığınız bir alışveriş karşılığında size bir şirkete ait çek verildi… Adamlar gidip ‘Rızam dışında’ ibaresiyle çeke çalıntı damgası vurdurdular… Siz yasal yollardan hakkınızı aramaya çalışırken, o şirket sırra kadem basıyor… Hukuki olarak yapacak hiçbir şey kalmıyor doğal olarak… Oysa aynı şirket sahiplerinin başka ticarethaneleri mevcut… İsimleri adresleri belli olsa da, çek, kapatmış oldukları şirket üstünden kesildiği için, eliniz kolunuz bağlanıyor…

Tek teselliniz, çek tarihinin belli bir günü doldurmasından sonra, kesen kişi ya da şirket sahiplerine hapis cezası verilecek olması.
Aslına bakacak olursanız, sadece caydırıcılık açısından önemli hapis cezası… Zira yumurta kapıya sıkışınca, çek ya da senet karşılığını ödeyenler küçümsenmeyecek sayıda…Yoksa, siz paranızı alamadıktan sonra, karşı taraf müebbet yese neye fayda?

Okuyucularımızdan biri, karşılıksız çekten dolayı hapis cezası öngören yasa için ‘kanayan bir yaradır’ ifadesi kullanmış… Hatta Türk Hukuk sitemi açısından da, ‘yüz karası’ olduğunu beyan etmiş… Diyor ki; ‘Kişi hak ve hürriyetlerine ve esasen mevcut Anayasa’ya da aykırı olan bu uygulama, 1 Ocak 2009 itibariyle yeni bir boyut kazandı. Konu ile ilgili mevcut durum,aşağıda sadece iki ana husus bakımından özetlenmiştir… Uygulama yasasuna verilen süre 31 Aralık 2008’de dolmuş ve bu tarihten itibaren karşılıksız çek suçları fiilen cezasız kalmıştır. Eğer hukuk devletiyse, bu suçtan dolayı, yeni bir yasal düzenleme yapılana kadar, hiçbir mahkeme ceza veremez ve önceden verilmiş olan cezaları da hukuken yok hükmündedir…Ne var ki, yargı tereddüttedir ve 3 aydır çelişkili kararlar verilmektedir.Bu mahkemeler ceza vermeye devam ederken, kendisinden bir çözüm beklenen Yargıtay, bugüne kadar yerel mahkemelere emsal oluşturacak bir karar da verememiştir. Sakarya 1’inci Ağır Ceza Mahkemesince, cezaların infazını durdurulup, hükümlülerin tahliyesi başlamıştır. Diğer tarafta ise karşılıksız çekten dolayı ceza almış binlerce kişi, kanuna aykırı şekilde 3 ayı aşkındır ceza evlerinde tutulmaktadır.

Üç aydır haksız yere cezaevlerinde tutulan insanlar, bu durumu Avrupa İnsan Hakları Mahkemesin taşıdıklarında, lehe bir karar çıkacak ve yüklü tazminatlar gündeme gelecektir. Zira Sakarya Ağır Ceza Mahkemesinin aynı konuda verdiği emsal kararlar var. Bu kararlar, diğer mahkemeleri bağlayıcı olmasa da, ceza hukukunun uygulanmasında yeknesaklık zedelenmiş ve kanun bozulmuştur. Meclisin ve hükümetin bir an önce bu çarpık duruma el koyması ve hukuksuzluğu sona erdirmesi gerekiyor.’

Şimdi de biz soralım bu satırların sahibine; ‘Diyelim ki; yeni çek kanununa göre hapis cezası uygulamadan kaldırıldı. Bu cezaya rağmen ödeme yapmayanlar, hapis cezası olmadığında iyi niyetle çekin bedelini ödeyecekler mi sanıyorsunuz? Mağduriyet yaşayanlar karşılıksız çeki kesenler değil, o çeki ‘ödeme’ olarak kabul etmek zorunda kalan insanlardır. Bir tarafın özgürlüğünü teslim ederken , gerçek mağdurları nahak yere ezmenin hukukla bağdaşır hiçbir yanı olmadığı kanaatindeyim… Hah, yasal düzenlemeyle karşılıksız çeklerin sahipleri, mağdur tarafa faiziyle en geç 3 ay içinde ödeme yaparlarsa, belki erteleme gündeme gelebilir. Aksi takdirde sadece hukuki değil, ilahi adaletin bile işleyişinden duyulan rahatsızlık had safhaya varır…

İdil Çeliker – Güneş

Yazı Pressturk’den alıntıdır. İlk halini okumak için bu linke tıklayınız.  http://www.pressturk.com/haber.php?haber_id=37957

37 responses to “Çek Yasası ‘nda hapis cezası ne kadar caydırıcı ? …

  1. salih Muğlalı

    SAYIN İKTİDAR PARTİSİ VE MUHALEFET PARTİSİ YETKİLELERİ’NE;
    lütfen hırı gürü bırakın da şu büyük mecliste oturun da şu çağ dışı çek ceza yasalarını yeniden düzenleyip yürürlüğe acilen koyun. millet kan ağlıyor. tefeci ve çeteleri Devleti zarara uğratarak haksız rant sağlıyor, toplum düzen ve huzurunu bozuyorlar, dur diyen yok! biraz akıl mantık kullanalım, çekten hapis yatmak ne kadar komik bir durum? amaç ne ki esnafı hapise atıp pilini bitiriyorsunuz? alacaklı alacağını mı alabiliyor da borçlu hapise girsin… çok mantıksız bir uygulama. tek çözüm, çekten hapis cezası kaldırılacak, çekte vade kalkacak, bankalar çek bedelinin yarısı kadar sorumlu kılınacak, tüm çekler Gelir İdaresi kaydından geçirilecek hepsi bu. bu her sorunu çözer. Fethiye Asliye Ceza Mahkemelerinde, İcra Dairelerinde ve Savcılıkta yığınla ticaret dışı tefeci ve çete haraç çekleri var ama hukuksal bir şey yapılmıyor. bu çeklerin alacaklısı yok. Mağdurların kanı emiliyor ve Adalet yok ortada… Fethiye’de silahla haraç çekleri imzalatıp, yasalmış gibi işleme koymak mağdurları sömürmek yasalmış gibi hiç bir hukuku uygulanmamaktadır. çeklerin hiç bir ticari karşılığı yok, alınan para da. Bu nasıl çek, bu çek kanunu nasıl iş, bu nasıl adalet anlayışı? bu ülkede yasalar yok mu? Yoksa silah zoruyla çekler imzalatıp haraç toplamak, Devleti de zarara uğratmak suç olmakatan çık tı mı?
    lütfen bu çek kanunun bu konular dikkate alınarak kısa zamanda tüm TBMM tarafından uzlaşarak çıkarılmalı. lütfen halk içiçn bir şeyler yapın. hapisten çek ne kadar mantıksız, Devlet bu kanunla yuvaları yıkıyor, kendi vatandaşını mağdur ediyor. gururlu şerefli insan çeketen hapis yatıp çıkınca ne işe yarar? bu kişiler toplumda negatif insanlar olurlar. çekler tefeci ve çete haraç çeki olmaktan kurtarılmalı. çekin teminatı kişiler değil bankalardır. Devlet bankalardan korkuyor mu. Fişi faturası olmayan hiç bir çek gerçek çek değildir. çekte af çıkmalı ve yeni kanunda Hapis ve adli para cezası tamamen kaldırılmalı, her çek Vergi Dairesi kaydından geçmelidir. Acil beklenti içindeyiz. Bizler Milleti Kendisiyiz, Vekilleri de sorunları ve aksaklıklarımızı düzeltmek için seçip TBMM’ ye gönderiyoruz. Binlerce mağdur adına sesimizi duyurmak istedim…

  2. arkadaşlarben 8 yıllık esnafım manisada aykkabı mağzam var bekarım tek yaşıyorum işyerim son 2 yıldır tam bir rayında gitmiyor çeklerimi ödeyemiyorum yarin bir gün bana hapislik çıkarsa işyerimi açıp kapatacak ne annem ne babam nede kardeşim var yanımda çalışan 2 tane elamanım var onlarda ben olmadan çevirmeleri imkansız karşılıksız çekten ben içeri girince otomatikman işyerim kapalı kalacak elamanlarımsa işsiz dükkan sahibi mecbur beni bekliyecek çıksında ya kiramı versin yada boşaltsın diye ben cezamı yatarken günü gelmemiş çekleriminde günü gelecek ve onlarıda ödeyemeyecem bu işin sonu yok esnaf için cezaevinde yatmak proplem çözmez daha çok proplem yaratır ekonomiye dahada zarar vermiş olur lütven biz büyük bir milletiz birazda büyük düşünelim borçtan kimse hapislere girmesin dışarda daha çok çalışalımki borçlarımızı ödeyelim kim isterki borçlu olmayı ama işler ters gidince mecbur oluyor

  3. niye kimse yok herkes nerde nerdesiniz arkadaslar abiler ablalar???

    • rabbım çek yuzunden ceza evlerıne duşenlere yardım etsın gelın bırlık olalım ben herzaman hazırım 350gün benı boşuna yatırdılar sebeb olanlara ben hakkımı helal etmıyorum allahım sorsun benım çocuklarımın göz yaşlarının hesabını başka bırşey demıyorum psıkolojım bozuldu 27 gün oldu metrıs ceza evınden çikalı halen daha kendıme gelemedım cemşıt kardeş dua et saygılar ahmet saklı

    • biz buradayız. mücadeleye devam ediyoruz.

  4. mrb arkadaşlar benim ahmet 20 gün önce yine sıze buradan yazmiştım benım hakkımda yıne mahkeme açmışlar karşılıksız çek yuzunden 6.25.2009da duruşma var ben cezaevındeyken 4.kez mahkeme görulmüş hepsı ertelenmış benım hıç bırınden haberımn yok ben zaten o tarıhler arasında metrıs ceza evındeydım bana hıçbır şekılde davetıye gelmedı şimdi yıne içimi korku sardı zaten maddı olarak sıkınuılar içerısındeyım neyapcam şaşirıp kaldım lanet olsun böyle kanuna böyle duzene biz ermesıstanda yaşasak bukadar çile çekmeyızyuvam dagıldı çek suçu işleyenler kardeşlerım gelın bırlık olalım allah rızası için dun gazetenın bırınde yıne çekle ilgili yazılar yazmışlar dıyorkı müjde hapıste olanlar içinde buyasa kapsıyor guya 1100 kişi varmış 3167 ye muhalafet edenler vallahıde bıllahıde yalan sadece metrıste 1200 kişi var turkıye genelınde 10binden fazla şuan yakalaması olanların taplamı 255bin hep ınkar edıyorlar ben bunların vıcdanalrından şupheedıyorum ayrıca ıstanbulda olan arakdaşlar sakın burada teslım olmayın gıdın başka bır şehırde teslım olun metrıse gırdınmı sevk falan yok 100 tane dılekçe verdım başka bır ceza evıne gıtmek için yollamıyorlar her turlu sıze ısbat ederım allahım hepımıze yarve yardım etsın benı bu konulardan dolayı aydınlatırsanız çok memnun olurum.saygılarımla.ahmat saklı.

    • Geçmiş olsun Ahmet kardeşim.
      Sesimizi duyurmaya çalışıyoruz hep beraber…
      Umudunu yitirme…

    • Sayın Ahmet Bey !
      Sanırım bu Ahmetl erın cılesı esımde Ahmet ve 7 aydır cek suçlusu olarak cezaevınde ümıtsizlığe lutfen kapılmayın ınsallah ı refah ayımız olacak hazıran ayı

      Komısyon baskanı Sn.iyi maya zaten yavastan demecler vermeye basladı.3 hazıranda çek konusu meclıste görüşülecek .Avukatımız da çok umutlu
      ne olur umutsuzluğa kapılmayın bugunler geçecek

      mutlu kalın

      • ipek hanım öncelıkle çok geçmış olsun rabbım yardımcımız olsun inşanlah sızın nekadar acılar çektıyınızı bızler iyi bılıyoruz bızler ceza evınde sızler dışarda magdur hem maddı hemde manevi bunları yaşayan bilır yuce allahım kımseyı merhametsızin elıne duşurmesın benım 12.yaşında bır kızım var metrıs kapalı evıne açık zıyaretıme geldıyı zaman feryat edıyordu bırakın babamı benım babamın parası olsa sızlere verır yok parası hepsını aldılar butun mahkum arkadaşlar agladı gelıp kış gunlerı zıyaretıme saatlerce bekledıler dışarlarda suçumuz tıcaret yapmak bebek katılıne daha ıyı hızmet edıyorlar ben bunların merhametı olduguna ınanmıyorumşimdı ben dışardayım herşeyım iyice alt ust oldu ev kıram bırıkmış iş bulamıyorum ama yınede ailemın yanındayım açta olsak bırlıkteyız rabbımden tek ısteyım şu kanunun bıran evel deyışmesı ben ceza evındeyken tum çek cesası alan arkadaşlara tahlıye olanlara gıdın hemen ınternetten olsun başka bıryerden olsun bızım magdurıyetımızı bıldırın ama malesef kımdenın umrunda deyıl budurum benı fazlasıyla uzuyor bız hakkımızı aramassak kım arayacak ben butun çekten hukum alan arakaşlara seslenıyorum negerekırse bırlıkte yapalım ben hazırım allah rızası içinsızın beyınızede allah sabırlar versın sızlerede benım eşım bana çok desdek oldu rabbım onunda eksıklıyını vermesın sıze bır kardeş olarak tavsıyem sakın yanlız bırakmayın eşinızı şuan onun durumunu benım gıbılerden başkası anlayamaz bır satır mektup onu nasıl mutlu eder anlatamam ne hallere duşurduler bızlerı allahım bızım çektıyımız bukadar acıların sıkıntıların çaresızlıyın bızlerı duşunmeyenlere nasıp etsın içimde okadar sorunlar varkı hangılerını sızlere anlatayım 350 gün yattım 30 metre kare yerde sankı dunyanın en şerefsız suçunu işlemişim çok zoruma gıdıyor çoçuklarımın feryadı halen gözumun önunden gıtmıyor bunasıl ınsanlıktır bu nasıl muslumanlık peygamber efendımız boylemı yapmış allahın emrı boylemı ınsanlara maddi olarak izdırapmı çektırın demış ama bunu bılınkı bır gun ilahı adelet mutlaka tecellı edecektır rabbım butun kader mahkumlarına sabırlar versın dua edelım yapacak bırşeyımız yok zalimin zulmu varsa bızlerın yuce yaradanı var saygılarımı sunarım allaha amanet olun ahmet saklı.

  5. Arkadaşlar cezaevine girmekten başka çareniz olmaz ise HÜKÜMLÜLERİN AÇIK CEZA İNFAZ KURUMLARINA AYRILMALARI HAKKINDA YÖNETMELİK maddesine girin ve
    de 2. kısım.1.bölüm 4.5 mdddeleri okuyun.
    Ben 18 aylık cezamın son 10 ayını Balıkesir açıkcezavinde çektim ve 11 ay Balıkesir adliyesinde çalıştm.Maaş aldım 140 tl.Sabah gittim akşam geldik.Kapalı cezaevine girmeden ayrı bir yatakhanede yattık.Yimpaş ı milyonlarca dolandıran Dursun Uyar açık cezaevinde yattı hemde direkt oraya gitti.Kameriyede çay kahve içti.Sözüm ona basit bir ofis işinde de çalıştı.
    Diyeceğim evdekiler parasız kalmasın.Gerisi çabuk geçer ve alacaklıda anlayış göstermiyorsa gidin avukat ile konuşun aranıyorsanız gidin başvurun girin.Alacaklıda aklı ama madem ödeyecek güc yok yapacak bir şey yok.Ülkemizde Bu şekilde yapılan ticaretin sonu budur….

  6. admın yoksunuz

  7. SN SELMA HANIM
    BEN 14 YIL ESNAFLIK YAPTIM.
    ESNAFLIĞA BAŞLAMADAN ÖNCE ESNAF SANATKARLAR KURUMU DİYE BİR KURUM VARMIŞ ORAYA ÜYE OLMAM GEREKİYORMUŞ
    BU KURUMUN ADINI İLK KEZ ORDA DUYDUM
    BİRDE AİDAT BORCU İÇİN BENİ İCRAYA VERDİĞİNDE ONUN HARİCİNDE NE BİR SES NE BİR HABER
    BİZİ TEMSİL ETMESİ GEREKEN KURUMLAR
    ASIL BİZİM KANIMIZI EMEN GODOMAN HAZIR YEMEKTEN KOLTUĞUNDA OTURMUŞ ŞİŞMİŞ KALMIŞ KOKUŞMUŞ ADAMLARLA DOLUDUR.
    BU KURUMLAR BİZİ TEMSİLDEN ACİZDİR.
    BU KURUMLAR ESNAFI SANATKARIN DEĞİL KENDİ GEÇİM DERTLERİNİN PEŞİNDELER.
    EĞER ONLAR ZAMANINDA BİZİ ÖRGÜTLEYİP SESİMİZİ SORUNLARIMIZI HÜKÜMETLERE ANLATMAMIZA VESİLE OLABİLSELERDİ ŞİMDİ ÜLKE VE BİZLER BU DURUMDA OLMAZDIK. DİYORUM.
    BİZLER BU DURUMA DÜŞERKEN SESSİZ KALAN BU KURUMLAR BİZLER BU DURUMDAYKEN DE SESSİZLİĞİNİ KORUYACAKTIR.
    ÇÜNKÜ ONLARIN ASIL AMACI VE MİSYONU SADECE YEMEK VE SEMERMEKTİR.

    • merhaba a.b.

      haklısınız. Türkiye’de meslek örgütleri genelde çok zayıfdır. Aidat ödemeyenleri icraya vermeleride traji komik bir durumdur.

      esen kalınız.

  8. istanbul üniversitesini tebrik etmek lazım bence herkes bu teşekkürü yapsın çünkü akademik çevreler bu işin en dogrusunu bilir ve yapar bu konferansında üniversiteninde bu konuya egilerek haksızlıga parmak basması çok güzel bir gelişme aslında bunu daha önceden yapması gereken TOBB olmalıydı ama umurlarında degil onlar ancak aidat toplayarak o paralarla keyif sürmeyi bilirler hatta önerim herkes baglı oldugu ticaret odasını bu konuda tenkit ederse iyi olur belki onlarda biraz ilgilenirler diye düşünüyorum

  9. evet site çok sessız ama bıldığim bızım için olumlu ancak yargıtay 10.daıresı davetlı olmasına rağmen katılmamış gormedım duymadım bılmıyorum taktığinı uyguluyorlarmış

    • merhaba Can bey,

      katılmamaları normaldir. Diğer görüşü savunanlara saygı göstermelerine rağmen, katılmaları yanlış anlamalara yol açabilirdi.

      ben beklediklerini düşünüyorum.

  10. selam arkadaslar bu ne durgunluk ?……
    bılgıler eskı sadece yorumlar var dun yapılan ıst unıv .toplantısından ne çıktı ?vazıyet ne durumda?
    gelısmeler ne alemde?
    herkez pesmı etti

    sevgılı admın neler oluyor yoksa

    fırtına oncesı sessızlık mı ?

    • merhaba,

      yeni yazıları yayınladım. Fırtına öncesi sessizlik diyebilirmiyiz ? Özgürlük öncesi yorgunluk diyelim 🙂

      iyi günler dilerim.

  11. haklısın ahmet saklı arkadaş devlet borcumuza ssk bağkur malıyenın yaptığı gıbı faizıyle 24 ay 48 ay vade yapsın ödıyelım sana cok gecmış olsun ahmet kardeşımmm

  12. ben erzurumluyum adım ahmet 2006da ıflas ettım yanımda 40 kişi çalışıyordu mecbur kaldım ıstanbula geldım burada tam işlerimi yoluna koymuşken 3167 çek yasasına muhalefetten yakalandım 2 yıl boyunca yakalanma korkusuyla kaçak çaliştım malesef 28.05.2008 tarıhınde yakalanıp metris kapalı ceza evıne girdım.06.05.2009da tahlıye oldum alacaklı olan şahısa mektup yazıp yalvardım davanı gerı al diye sagolsun imana geldi yoksa biryıldaha yatacaktım 70mılyar borcum vardı sadece hapıs kararını kaldırdı şuan yıne icra devam edıyor bende elımden gelenı yapıp ödemeye çalışacagım şuan tekrar işlerım bozuldu zaten ceza evının vermiş oldugu bunalımı beni iyice perişan etti rabbım duşmanımı duşurmesın ceza evine sanki cınayet işlemişim uyuşturucu satmışım yada tecavuz etmişim sonuçta mılyarlarca devletime vergı ödemişim ve insalara iş ortamı saglamışım yaptıgım iş bu başka birşey degıl bu adam nıye iflas etti gıdın bır araştırın ondan sonra idammı edersısız yoksa ceza evınemı atarsınız ne yaparsanız yapın ama öyle yapmadılar ben geçen yıl ceza evıne gırmeden önce 93 kilo gelıyordum şimdı 70 kıloya duştum psıkolojım bojuldu eskıden 10 dakka kapalı alanda duramazken şimdı korkumdan dişarı çıkamıyorum hertarafım yara bere içerısınde içim çürüdu cumhurbaşkanına ve başbakana mektup yazdım ceza evınden boşver olumlu cevap bıle yazan olmadı sankı dunyanın en şerefsız suçunu işlemışım evim yuvam dagıldı hayatım bitti bilsem imansız ölmeyeceyimi şurada ıntahar edecegım okadar darlandım rabbım herkese sabır versin benı ve benim gibıleri sozde islah edıyorlar ceza evınde ögrenmedıyım sahtekarlik kalmadı hergun aglaya aglaya rabbime dualar ettim şu kanun deyişsın dıye ama kimın umrunda ben şimdı psıkolaga gıdecegım cebımde bır kuruş para yok 3 yıl önce 100bın dolarlık arabaya bınerken şimdı ıyıce mahvettiler benı hangi bırını yazayım şuan aglamamak için kendımı zor tutuyorum ayrıca ceza evlerı dolmuş taşıyor 100.kişiden 80ni çekten yatıyor hergun 100 kişi gelıyor af çıksın dıye mıllet dualar edıyor insanlar 6.aylık bebeklere kurşun sıkanlara af çıksında lazımdeyıl bızde onların yanında çıkarız dıye dua edıyorlar bızler onlar kadar alçakmıyız budevlet nerde bize neden sahıp çikmıyorlar bu nasıl muslumanlıktır şuan benı bır televizyon karşısına fazla deyıl 10.dakka çıkarsınlar ben anlatayım onlar dınlesın neler çektıyımızi ama nerede o babayıyıt bır hafta oldu ben ceza evınden çikalı halen daha akşam sayım vardıye saat 8.oldumuayakta beklıyorum sabah aynen yıne öyle şuan bir ınternet kafeden yazıyorum ılk defa 500.metre yurudum bir yıldır bana soru sormak isteyen varsa sorsun ceb.numaram 05938819425 hepınız allaha amenet olun dua edın ceza evınde çok magdur olan insanlar var çek yuzunden daha fazlasıda dışarda*

  13. yani ceza kalmadıı ama cok sacma birşey bence cezaevindeki adam nasıl borcunu öder bide o zman cezaevine adam bırakıyorsan cezasını da yatırrr devlett uyann uyann cekler de boş bişi olsun büyüklerimiz uyanın

  14. 1-5 sene arası ceza veriliyordu

    şimdi 1-3 sene ceza veriliyor yeni yasa geçince

    belli bir miktarın üzerinde

  15. kardeşim cezası kalktımı kalmadımı diyorum be cavus falan demiyorum..

  16. SN MESUT
    TAYYİP BABANIN NERESİNİ ÖPERSEN ÖP ONA GÖRE ESNAF İŞİNİ BİLMEYEN ÇAVUŞLARDIR.

  17. cevap verirseniz sevirimm…. şimdiden teşekürler

  18. ben diyarbakır bismil de komisyonculuk işiyle meşkul oluyorum ama işler ters gitti ben şuan borc faiz altındayım günlük 1000 milyar zarar ediyorum ben ne yapayım şimdi 2 yuıllık esnafım bana ceza verirlermi ben ceza evine girersem nasıl borcumu vereyim ben ceza evine giererssem intihar edecem ve büütn borclar düzelir eger ki tayip baba cek cezasını kaldırmışsa onun ayagını möperimm…..

    • karşılıksız çek cezası kalkmadı. kalkmış olsa bunca insan, af çıktı mı diye sormazdı ….

    • İlk defa suç işliyorsan ve cezan 2 senenin altında ve para cezasıda 50000 tl nin altında ise direkt açık ceza evine gidersiniz.
      “Açık ceza infaz kurumlarına ayrılma kararı

      Madde 4 – İlk kez suç işleyen ve iki yıl veya daha az süreyle hapis cezasına hükümlü bulunanlar ile adlî para cezası iki yıl ve daha az süre ile hapse çevrilenlerin açık ceza infaz kurumlarına ayrılma işlemleri Cumhuriyet başsavcılığınca, bunlar dışında kalan açığa ayrılma işlemleri idare ve gözlem kurulu tarafından yapılır.

      Açık ceza infaz kurumuna ayrılma süresini dolduranlar hakkında altı aylık deneme süresinin tamamlanması beklenmeden açığa ayrılma kararı alınabilir. ”

      Yukarıdaki maddeden faydalandım ve son 10 ay açık cezaevinde temizlikçi ve çaycı olarak adliye binasında çalıştım.Dursun Uyar(Yimpaş’ı) dolandıran daha uyanık çıktı direkt gitti.Yani kapalı cezaevinde yatmadan direkt açığa gitti.Kameriye altında çay kahve içti.Bkz.Gazeteler

      Bu kadar karamsar olmayın.Evdekilerin para sıkıntısı olmazsa gerisi kolay.18 ay yattım.Alacakılı tabii alamıyor.Benim için iyi oldu.Sorun bitti.Avukatınıza bunu okutun gerekirse gidin açık cezaevine hem maaş hem iş ..

  19. Geri bildirim: Yargıtay ‘dan Beklenen Emsal Kararın Çıktığı Haberi Heyecanlandırdı. « Av. Rahmi Ofluoğlu

  20. pressturkdeki bu yazı için oldukca fazla yorum yapıldı. bu konuda yapılan yorumlar icin ek bir başlık açıldı.

    İdil Çeliker’in Güneş Gazetesi’nde karşılıksız çeklerle ilgili olarak kaleme aldığı yazı mağdurların ve ailelerinin büyük tepkisine yol açtı. Bu yorumların bir bölümüne ilgili haberin yorum köşesinde yer verdik. Yorumların bir bölümü de uzun olduğu için burada yayınlıyoruz. İşte 1. bölümü..

    Özgür olsam borcumu öderim

    Sayın İdil, ‘Bu cezaya rağmen ödeme yapmayanlar, hapis cezası olmadığında ödeme yapacaklar mı sanıyorsunuz’ diye sormuşsunuz. Burada ayırt etmemiz gereken şu olmalıydı:
    Bu cezaya rağmen ödeme yapmayanlar ve de bu cezaya rağmen ödeme yapamayanlar, işleri bozulan ve 5 yıla kadar hapis ile cezalandırılan çoğu kimse çıktıktan sonra bu parayı ödemesi imkansız gibi bir şey, ama hapis ile cezalandırılmayıp rahat bırakılırsa, piyasasını kaybetmeden yavaş yavaş tekrar toparlanıp borcunu ödemesi muhtemel. Zaten bu sırada herşeyi icralı.
    Bir tarafın özgürlüğünü teslim ederken, çeklerinin karşılığını alamayanların mağdur olduğunu ve bununda hukukla bağdaşmadığını ifade etmişsiniz. Peki dünyanın en gelişmiş ve en geri kalmış ülkelerinde bile karşılıksız çeke hapis cezası yokken sadece bizim ülkemizde uygulanması hukukla bağdaşıyor mu? Üstelik AB uyum yasalarını kabul etmişken. Yani borçlu taraf özgür olmadığı müddetçe borcun ö-de-ne-bil-me-si imkansız.
    İlahi adalet işleyişine gelince..
    Eğer borçlu olan kişi gerçekten mağdursa ve borçları ödeyemeyecek durumda ise karşı tarafa düşen görev affetmek. Yok ‘affetmiyorum’ derse ilahi adalete göre huzurumahşeri,, yani hesap gününü bekleyecek. Ama biz borçlarımızın hesap gününe kalmasını istemiyoruz. Ancak özgürlüğümüz sayesinde borçlarımızı ödeyebiliriz. Neticede alacaklı kişiler bizim genelde ürün aldığımız kişiler. Yüzlerce milyarlık çekleri kesip işlerin iyi olduğu, alışverişin zirveye çıktığı dönemlerde gördüğümüz itibarın yüzde 10’unu versinler. 18 yıl çalıştığım firma ikinci çek ödenmedi diye cezaevi kapısını açtı. Ama ben yine de samimiyim. Özgür olsam borcumu öderim.
    Sergen

    İdil Hanım önce konunun ne olduğunu öğrenin

    Çekten ceza verildiğinde borçlu cezaevine giriyor, çünkü yargı bu şekilde işliyor ve borçlu cezasını borcunu ödeyemediği için hapis olarak çekiyor. Bu durumda mantıken borç birileine ceza olarak ödeniyor. Peki kime, devlete, sonra çıkıyor ceza evinden alacaklı yine alacaklı. Bu durumdan kim avantajlı düşünün. Devlet hem besliyor hem külfetini çekiyor. Sonu: Herkes mağdur. En başta devlet taraf oluyor ve herkes mağdur. Cezasını çeken kişi ne için cezaevinde yatıyor? Alacaklı niye ceza aldırıyor? Devlet niye böyle kişiler arasındaki anlaşmalarda alacaklı tarafında oluyor. Niye mağduriyete sebep veriliyor. Her şekilde bu hatalardan dönülmeli. Bir önce yeni yasa yürürlüğe girmeli. Taraflar sadece devletten uzlaşmayı talep etmeli. Devlet varlığını, büyüklüğünü vatandaşını kucaklayarak barışık yaşatmalıdır. Hiç bir ekonomik hata ve kriz vatandaşın hürriyetini kısıtlamamalı. Dolandırıcılarınki hariç. Esnaf, tüccar, sanayici, işadamı Türk vatandaşı dolandırıcı olamaz. Türk vatandaşı en iyisine layıktır. İnsanımıza AB uyum yasaları olmasa dahi sahip çıkalım. Hürriyetlerimize sahip çıkalım. Yeni anayasamıza sahip çıkıp yeni yasaları bir an önce çıkarıp doğruların emsali olun. Bu nesil sizi rehber alıp, mihmandar alıp, örnek alıp umutlarını yeşertsin artık. Saygıyla.
    Halis Can

    Bu yazıyı yazana cevaptır

    Soruyorum: Neden bir tek çek bankalar da kredi kartı ve kredi veriyor neden tutuklaması yok? Neden senede, araba, ev, ihtiyaç kredisine tutuklama yok da çeke var. Bir tek çek mi ticaret emsali oluyor? Öbürlerini alan ucunda hapis olmadığını biliyor ve ticaretini devam ettiriyor. Bir tek çeke mi kaldı bu hapis ve caydırıcılık?
    Demişsiniz ki: ‘Hapis olmasa çoğu çekini bile ödeyemeyecek.’ İnsanlar şirket çekinden korkup arkasına şahsi imzalarını attırabilirler. Eğer ki karşındaki insandan korkuyorsan, e o zaman ticaret yapma o insanla. O insan da hacizlik bir mal kalmazsa ne yapabilir ki. Hapis çözüm mü..
    Peki sorarım size: İki kişi arasındaki alacak verecek hususuna sizi vekil yaptılar ve ne söylerseniz kabulüm dediler. Sizi büyük saydılar vs. Siz hemen sorgulamadan etmeden, durumları bilmeden borçluyu asın mı dersiniz? Sizin düşünceniz bunu anlatıyor. Tıpkı hükümetin şu anki yaptığı gibi.
    Çekini ödeyemeyen herkesi dolandırıcı sıfatına koyup hapisle cezalandırıyor. Bu olmaz, tek taraflı bir düşünce tarzıdır bu..
    Peki siz AB ülkelerinde uygulanmayan bu hapis cezasını onaylayıp onlardan daha akıllı olduğunuzu mu ima ediyorsunuz? İlla ki onların bir bildiği vardır ve sırf bu yüzden bizim hükümetimiz de direk hapis cezası veremiyor önce para cezası diyor, ödemezsen hapis diyor. Sizce bunu neden yapıyor, bir düşünün.
    Ben de eskiden patrondum; ödemeyenleri ben de avukata veriyordum çünkü haklıydım ve alacalıydım ama beni avukatlar yönlendirdi. Hemen hapis çıkaralım, sıkışır, öder. Bakın iyi düşünün bu konuyu. İllaki bir yerde yakalanır ve öder, ödemezse hapse girer. Bunu avukatlar ve devletin kanunları yönlendiriyor. Biz de evet diyoruz. Oysa devlet alacak verecekte taraf olamaz . İki trafı da dinlemek zorundadır ama yok borç ya da hapis hak mı bu. İllaki kötü zihniyetli insanlar var, onları ayırmak o kadar kolay ki. Öncesinde vukuatı olmayıp çekini ödeyenlerle sırf piyasayı dolandırmak için ortaya çıkanları bankalar da hakimler de çok kolay ayırt edebilir..
    Ben de mağdur oldum, o yüzden ödemeyenler tarafına geçtim gibi düşünülmesin. Alacaklıyken iyiydi de borçluyken mi kötü oldu bu yasa. Yok, aklın yolu birdir. Parası olan daha önceden esnaflığı dürüst yapıp sıkıntıya girenlerdenim ben. Neden çekimi ödemeyip ticaret hayatımı ve mal varlıklarımı bitireyim ki? Enayi miyim ben? Lütfen iyi düşünün. Çekler sonra ödenmez felsefesinden çıkarın. Diğer tüm krediler nasıl ödeniyorsa parası olan bunu da öder. Her şey karşılıklı güvene bağlı. Tanımadığın birinden çek alma ya da karşılığında başka bir garanti iste. Bu senin elinde. Yoksa ticaret bir risktir, katlanacaksın. Nitekim ben de katlandım, ödemelerimi alamadım battım…
    Kızmaca darılmaca yok. Dünyanın gelişmiş hiç bir ülkesinde olmayan hatta bizim anayasamızda bile olmayan bu kanuna herkes karşı çıksın. Kimse ekonomik durumundan dlayı özgürlüklerinden alıkonulamaz ve hapse atılamaz.

    Çek mağduru Hakan

    • ilgi ve katkınız için teşekkür ederim.

    • “TÜRKİYE’DE SAYGIN BİR İKTİDAR OLUŞTURMAK İÇİN SİYASİ AHLAK YASASI ÇIKARILMALI’
      Perşembe, 29 Ekim 2009 00:00
      -CHP GRUP BAŞKANVEKİLİ KILIÇDAROĞLU: “TÜRKİYE’DE SAYGIN BİR İKTİDAR OLUŞTURMAK İÇİN SİYASİ AHLAK YASASI ÇIKARILMALI’

      KÖLN (A.A) – 29.10.2009 – CHP Grup Başkanvekili Kemal Kılıçdaroğlu, Türkiye’de saygın bir iktidar oluşturabilmesi için siyasi ahlak yasası çıkarılması gerektiğini söyledi.

      Kemal Kılıçdaroğlu CHP Konya Milletvekili Atilla Kart ile birlikte Kuzey Ren Vestfalya Türk Toplumu’nun Köln üniversitesinde düzenlediği Almanya-Türkiye etkileşimi, Küresel sorunlar karşısında Almanya ve Türkiye, AB – Türkiye Müzakerelerine SPD-CHP partilerinin bakışları konulu konferansa katıldı.

      Burada bir konuşma yapan Kılıçdaroğlu, Türkiye’de siyasi ahlak yasası çıkması halinde herkesin mal varlığını açıklamak zorunda kalacağını ve bu nedenle birçok konunun kendiliğinden düzeleceğini savundu.

      Türkiye’de yargı bağımsızlığının sağlanması gerektiğini ifade eden CHP Grup Başkanvekili, bunun sağlanabilmesi içinde Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nun (HSYK) ayrı bütçeye sahip olması ve Adalet Bakanlığı Teftiş Kurulu’nun HSYK’ya bağlanması gerektiğini savundu.

      ”Yargı bağımsızlığı olmayan yerde demokrasi yoktur” diyen Kılıçdaroğlu, Adalet Bakanlığının YARSAV’ı kapatmak için yasa teklifini meclise sunduğunu ifade ederek, eleştirdi. Türkiye’de medyaya dördüncü güç dendiğine ancak medya çalışanlarının sendikasız olduğuna işaret eden Kılıçdaroğlu, medya çalışanlarının sendikal haklarının verilmesini istedi.

      Türkiye’de yoksul insanların haklarını savunabilmek ve haklarını alabilmeleri için aile sigortası sistemi getirilmesinin gerektiğini ifade eden Kemal Kılıçdaroğlu ancak bu sayede Atatürk’ün “Cumhuriyet kimsesizlerin kimsesidir” vecizesini tam manasıyla yerine getirebileceklerini söyledi.

      Türkiye’de etnik kimlik ve farklı inançlara saygı gösterilemesini isteyen Kılıçdaroğlu, bu iki konunun siyasete alet edilmemesi gerektiğini ifade etti.

      CHP’li Kılıçdaroğlu Türkiye’de örtülü bir faşizmle karşı karşıya olunduğunu iddia ederek, kişilerin telefonla konuşmaya çekindiklerini ve sivil toplum örgütlerinin iktidar korkusundan bir şey yapamaz hale geldiğini öne sürdü.

      Kılıçdaroğlu, yurt dışında yaşayan Türklerin oy kullanabilmesi içinde konsolosluklara seçin sandıklarının konularak bu konunun çözülebileceğini sözlerine ekledi.

      Konferansta söz alan CHP Konya milletvekili Atilla Kart ise AK Partinin kendi siyasi amaçları için demokrasiyi kullandığını iddia etti.

      Türkiye’nin AB ile var olan ilişkileri eleştiren Kart, iktidarın AB konusunda samimi olmadığını ileri sürdü.

      Alman Sosyal Demokrat Parti (SPD) Berlin Eyalet milletvekili Dilek Kolat da Türkiye’nin AB konusunda yerine getirmesi gerektiği kriterler olduğunu ve gerekli olan yasaların bir an önce çıkarılması gerektiğini hatırlattı.

      Kolat, Türkiye’de yargı bağımsızlığı ve basın özgürlüğü olmadığını da iddia ederek bu durumun düzeltilmesi gerektiğini söyledi.

      Konferansa dinleyici olarak katılan Hanefi Doğan da kısa bir konuşma ile holdinglerden şikayetini dile getirdi.

      • ÇEKLE ÖDEMELERİN DÜZENLENMESİ VE ÇEK HAMİLLERİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN

        Kanun Numarası: 3167

        Kabul Tarihi: 19/03/1985

        Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 03/04/1985

        Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı:18714

        KAPSAM:

        Madde 1 – Bu Kanun çek kullanımı hakkındaki esasları, çek hamillerinin korunmasına dair tedbirleri ve uygulanacak müeyyideleri düzenler.

        Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde genel hükümler uygulanır.

        SORUMLULUK:

        Madde 2 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./1. md.)

        Bankalar, çek hesabı açmak maksadıyla bu Kanunla kendilerine verilen görev ve yükümlülükleri yerine getirirken, çek hesabı açtırmak isteyenin yasaklılık ve engel durumu bulunup bulunmadığını Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca 9 uncu maddeye göre bankalara yapılan duyurular çerçevesinde her birinin kendi nezdinde oluşturduğu kayıtlardan araştırırlar; ayrıca bu kişinin ekonomik ve sosyal durumu gibi hususların belirlenmesinde gerekli basiret ve özeni gösterirler.

        ÇEK DEFTERLERİ:

        Madde 3 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./2. md.)

        Çek defterleri bankalarca bastırılır.

        Çek defterlerinin baskı şeklini belirleyen esaslar, Türkiye Bankalar Birliğinin görüşü alınarak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca Resmi Gazetede yayımlanacak bir tebliğle düzenlenir. Çek defterlerinin her yaprağına, çek hesabının bulunduğu şubenin adı, hesap numarası ve hesap sahibinin vergi kimlik numarası yazılır; ancak, hesap sahibinin vergi kimlik numarası hariç olmak üzere bunların yazılmamış olması veya bankalarca baskı şekline ilişkin esaslara aykırı davranılması çekin geçerliğini etkilemez.

        29/06/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 692 nci maddesinde belirtilen unsurları taşımayan senetler bu Kanun kapsamında kabul edilmez; ancak aynı Kanunun 693 üncü maddesi hükmü saklıdır.

        Bankalar, çek hesabı açtıranların açık kimlik ve adreslerini saptamak için fotoğraflı nüfus cüzdanı örnekleri ile yerleşim yeri belgelerini, tacir olanların ayrıca ticaret sicili kayıtlarını almak, bunların açık kimliklerini, adreslerini, vergi kimlik numaralarını ve çek hesabının kapatılma hallerini onbeş gün içinde Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirmek ve bunlara ilişkin belgeleri hesapların kapatılmalarını izleyen beşinci yılın sonuna kadar saklamak zorundadırlar. Çekin karşılığının tamamen veya kısmen bulunmaması halinde hamilin talebi üzerine keşidecinin bankaca bilinen adresleri kendisine verilir.

        İBRAZ VE ÖDEME:

        Madde 4 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./3. md.)

        Çek hesabı açılan bankaya muhatap banka denir.

        Koşullarına uygun ve karşılığı var olan çek, muhatap bankanın herhangi bir şubesine ibraz edildiğinde hamilin vergi kimlik numarası saptandıktan sonra ödenir. Ancak, çek hesabı açılmış olan şube dışında herhangi bir şubeye ibraz edilen çek, o şubece karşılığı sorulmak suretiyle ödenir.

        Çekin karşılığının tamamen veya kısmen bulunmaması halinde bankanın ödeme yükümlülüğü, 10 uncu maddede belirlenen sorumluluk miktarı saklı kalmak üzere, çek hesabında bulunan miktarla sınırlıdır. 10 uncu maddede belirlenen miktar dahil olmak üzere kısmi ödeme halinde, çekin ön ve arka yüzünün onaylı fotokopisi ücretsiz olarak hamile verilir. Çek hamili, bu fotokopiyle müracaat borçlularına veya kambiyo senetleri hakkındaki takip usullerine başvurabileceği gibi; Cumhuriyet savcılığına şikayette bulunurken dilekçesine bu fotokopiyi ekleyebilir ve bunu icra daireleri ile mahkemelerde ispat aracı olarak kullanabilir. Mahkeme veya icra dairesinin istemi halinde çekin aslı bu mercilere gönderilir.

        ÇEK KARŞILIĞININ ÖDENMEMESİ:

        Madde 5 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./4. md.)

        Çekin ibrazında karşılığının tamamen ödenmemesi veya çek hamili tarafından kısmi ödemenin kabul edilmemesi halinde, ibraz tarihi ile ödememe nedeni çekin üzerine yazılır ve çek, üzerine imzası alınarak hamiline geri verilir; çekin ön ve arka yüzünün fotokopisi banka tarafından saklanır.

        HESABEN TESVİYE:

        Madde 6 – T.C. Merkez Bankası, çeklerin banka şubeleri arasında hesaben tesviyesini sağlayacak tüzelkişiliği haiz sistemi kurmaya ve gözetimi altında yürütmeye yetkilidir. T.C. Merkez Bankası, şubesi bulunmayan yerlerde bu yetkisini uygun göreceği başka bir bankaya devredebilir.

        Hesaplaşma sisteminin kuruluş ve işleyişi, T. C. Merkez Bankasınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

        (Ek fıkra: 26/02/2003 – 4814 S.K./5. md.) Yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde çeklerin fiziki olarak ibraz edilmeksizin sadece çek bilgileri üzerinden bankalararası takas odaları aracılığı ile elektronik ortamda muhatap bankaya gönderilerek işlem görmesi, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 710 uncu maddesine göre takas odasına ibraz hükmündedir.

        (Ek fıkra: 26/02/2003 – 4814 S.K./5. md.) Takas odaları aracılığıyla ibraz edilmiş çekler için, 10 uncu maddede belirlenen sorumluluk miktarı dahil kısmi ödeme yapılmaz. Ancak, takas odaları aracılığıyla ibraz edilen çekin, hesapta yeterli karşılığının olmadığının belirlenmesi halinde muhatap banka tarafından, hesapta bulunan kısmi karşılık tutarı, çeki ibraz eden hamil lehine onbeş gün süreyle bloke edilir.

        İHTAR:

        Madde 7 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./6. md.)

        Yeterli karşılığı bulunmadığı için çeki kısmen veya tamamen ödemeyen muhatap banka, hesap sahibine, kendisine ait bütün çek defterlerini aldığı bankalara geri vermesini, 8 inci maddede öngörülen sürenin bitiminden itibaren on gün içinde iadeli taahhütlü mektupla bildirir.

        DÜZELTME HAKKI:

        Madde 8 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./7. md.)

        Çekte yazılı keşide gününe göre hesaplanacak ibraz süresinin bitim tarihinden itibaren en geç on gün içinde çekin karşılıksız kalan kısmını yüzde on tazminatı ve ibraz tarihinden ödeme gününe kadar geçen süre için 16a maddesine göre hesaplanacak gecikme faizi ile birlikte ödemek suretiyle düzeltme hakkını kullanan, çek keşide etmek hakkını yeniden kazanır.

        BİLDİRME VE DUYURU:

        Madde 9 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./8. md.)

        Muhatap banka, yeterli karşılığı olmadığı için çekin ödenmediğini ve hesap sahibi hakkında gereken bilgileri, ibraz tarihinden itibaren on gün içinde Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirir. Bu bildirimden sonra çek tutarı ile 16c maddesinde öngörülen tazminat ve gecikme faizinin hamile veya hamile ödenmek üzere muhatap bankaya ödenmesi de, muhatap banka tarafından ödeme tarihinden itibaren on gün içinde Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirilir. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası da bu bildirimleri en geç onbeş gün içinde bankalara duyurur.

        BANKANIN SORUMLU OLDUĞU MİKTAR:

        Madde 10 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./9. md.)

        Muhatap banka, süresinde ibraz edilen çekin karşılığının bulunmaması halinde her çek yaprağı için üçyüzmilyon liraya kadar ve kısmen karşılığının bulunması halinde ise bu miktarı her çek yaprağı için üçyüzmilyon liraya tamamlayacak biçimde ödeme yapmakla yükümlüdür. Bu husus, hesap sahibi ile muhatap banka arasında çek defterinin teslimi sırasında yapılmış olan dönülemeyecek bir gayri nakdi kredi sözleşmesi hükmündedir.

        Yukarıda belirtilen sorumluluk miktarı, Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca yayımlanan toptan eşya fiyatları yıllık endeksindeki değişmeler göz önünde tutularak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından her yıl Ocak ayında belirlenir ve Resmi Gazetede yayımlanır.

        TÜRKİYE CUMHURİYET MERKEZ BANKASINCA İLAN EDİLECEK HUSUSLAR:

        Madde 11 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./10. md.)

        Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, 16 ncı madde gereğince çek hesabı açtırmaktan yasaklamaya ve 16c maddesinin dördüncü fıkrası gereğince yasaklama kararının ortadan kaldırılmasına dair mahkeme kararlarının Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirilmesine ilişkin esas ve usulleri Adalet Bakanlığının; bankalara duyurulmasına ilişkin esas ve usulleri Türkiye Bankalar Birliğinin görüşünü alarak Resmi Gazetede yayımlanacak bir tebliğle düzenler.

        Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, yeterli karşılığı olmadığı için ödenmeyen ve daha sonra ödenen karşılıksız çekler ile hesap sahibi hakkındaki bilgilerin bankalardan toplanma ve bankalara duyurulma esas ve usullerini Türkiye Bankalar Birliğinin görüşünü alarak belirler ve Resmi Gazetede yayımlar. Bankalar belirlenen esas ve usuller çerçevesinde bu bilgileri Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına gönderirler.

        TEBLİGAT ADRESİ:

        Madde 12 – Bu Kanun uyarınca yapılacak ihtarlar, herhangi bir adres değişikliği bildiriminde bulunulmadığı müddetçe çek hesabı sahibinin hesabı açtırırken bildirdiği adrese yapılmakla geçerli olur.

        İHTARA VE YASAKLAMAYA UYMAYANLAR:

        Madde 13 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./11. md.)

        7 nci madde gereğince banka tarafından yapılan ihtarı aldığı veya almış sayıldığı tarihten itibaren on gün içinde geçerli bir sebebe dayanmaksızın çek defterlerini geri vermeyenlere, ilgili bankanın ihbarı üzerine üçyüzellimilyon liradan üçmilyar lira ya kadar adli para cezası verilir. İlgili banka bu ihbarı yapmakla yükümlüdür.

        16 ncı madde gereğince hükmolunan yasaklama süresi içinde çek hesabı açtıranlara bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası verilir. Hakkında yasaklama kararı verilmiş kişilere yasaklama süresi içinde çek hesabı açan bankalara birmilyar liradan beşmilyar liraya kadar adli para cezası ve rilir.

        YETKİLİ OLMADIĞI HALDE ÇEK DEFTERİ BASANLAR VE BASTIRANLAR:

        Madde 14 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./12. md.)

        Çek defteri basmaya veya bastırmaya kanunen yetkili kılınanlar dışında çek defteri basanlara ve bastıranlara iki yıldan beş yıla kadar hapis ve üçyüzellimilyon liradan üçmilyar liraya kad ar adli para cezası veril ir.

        BANKALARA UYGULANACAK CEZALAR:

        Madde 15 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./13. md.)

        3, 4, 5, 7, 9 ve 11 inci maddeler ile 13 üncü maddenin birinci fıkrasında yazılı yükümlülükleri yerine getirmeyen bankalar hakkında üçyüzellimilyon liradan üçmilyar liraya ka dar adli para cezasına hükmolunur.Yargılamada bankayı şube müdürü temsil eder.

        KARŞILIKSIZ ÇEK:

        Madde 16 – (Değişik madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./14. md.)

        Üzerinde yazılı keşide tarihinden önce veya ibraz süresi içinde 4 üncü madde uyarınca ibraz edildiğinde, yeterli karşılığı bulunmaması nedeniyle kısmen de olsa ödenmeyen çeki keşide eden hesap s ahipleri veya yetkili temsilcileri, kanunların ayrıca suç saydığı haller saklı kalmak üzere, çek bedeli tutarı kadar adli para cezasıyla cezalandırılırlar. Ancak verilecek para cezası seksenmilyar liradan fazla olamaz. Bu miktar, 01/03/1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun ek 2 nci maddesine göre her yıl artırılır. Bu su çtan mükerrirlere, bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası verilir.

        Bu suçun, organ veya temsilcisi tarafından tüzelkişi yararına işlenmesi halinde özel hukuk tüzelkişisi hakkında da birinci fıkra uyarınca para cezasına hükmolunur. Ayrıca yetkili temsilci tarafından yararına çek keşide edilen hesap sahibi gerçek kişi hakkında da bu fıkra hükmü uygulanır.

        Mahkeme, ayrıca işlenen suçun niteliğine göre bir yıl ile beş yıl arasında belirleyeceği bir süre için hesap sahiplerinin ve yetkili temsilcilerinin çek hesabı açtırmalarının yasaklanmasına karar verir. Yasaklanma kararı bütün bankalara duyurulmak üzere Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirilir.

        Kısmen veya tamamen karşılıksız çıkan her çek yaprağı ayrı bir suç oluşturur.

        KARŞILIKSIZ ÇEKTE GECİKME FAİZİ:

        Madde 16/a – (Ek madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./15. md.)

        Çekin karşılıksız kalan miktarı için gecikme faizi, ibraz tarihinden itibaren, 04/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanuna göre ticari işlerde temerrüt faizi oranı üzerinden hesaplanır.

        SORUŞTURMA VE KOVUŞTURMA USULÜ, GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME:

        Madde 16/b – (Ek madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./16. md.)

        16 ncı maddede öngörülen suçlardan dolayı soruşturma ve kovuşturma yapılması, hamilin, çeki elinde bulundurmaları koşulu ile ödemede bulunan cirantanın veya kanuni veya akdi teminatı nedeniyle tam ödemede bulunan bankanın şikayetine bağlıdır. Bu suçlara çekin ibraz edildiği … veya şikayetçinin yerleşim yerinin bulunduğu yer asliye ceza mahkemesinde bakılır.

        Çekin karşılığının bulunmaması nedeniyle şikayet hakkı, 8 inci maddede belirtilen miktarın yatırılması için öngörülen sürenin dolduğu tarihte; ihtiyati tedbir kararı veya ödeme yasağı nedeniyle süresi içinde ibrazında çek hakkında işlem yapılmaması halinde ise, ihtiyati tedbir kararının veya ödeme yasağının kalktığı tarihte doğar.

        Hükmün kesinleşmesinden sonra şikayetten vazgeçildiğinde de, hüküm bütün cezai sonuçları ile ortadan kalkar.

        Bu suçlardan dolayı yapılan yargılamalarda 04/04/1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 225 inci maddesi uygulanabilir.

        Şikayetten vazgeçme nedeniyle davanın düşmesi halinde, müdahil, ödeme nedeniyle davanın düşmesi veya cezanın ortadan kaldırılması halinde sanık veya hükümlü, yargılama giderlerinden sorumlu olur.

        DAVANIN AÇILMASINA ENGEL OLAN, DAVAYI DÜŞÜREN VE CEZAYI ORTADAN KALDIRAN NEDENLER:

        Madde 16/c – (Ek madde: 26/02/2003 – 4814 S.K./17. md.)

        Aşağıda belirtilen koşulların yerine getirilmesi halinde ceza davası açılmaz:

        a) 8 inci maddeye göre düzeltme hakkının kullanılması,

        b) 8 inci maddede belirtilen süre geçtikten sonra ve henüz dava açılmadan önce çek tutarı veya karşılıksız kalan kısmı ile çek tutarına veya karşılıksız kalan kısmına ait yüzde oniki tazminatın ve çekin ibrazından ödeme tarihine kadar geçen süre içinde 16a maddesine göre hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesi.

        Dava açıldıktan sonra hüküm verilinceye kadar geçen süre içinde, çek tutarı veya karşılıksız kalan kısmı ile çek tutarına veya karşılıksız kalan kısmına ait yüzde onbeş tazminatın ve çekin ibrazından ödeme tarihine kadar geçen süre içinde 16a maddesine göre hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesi halinde ceza davası düşer.

        Hüküm verildikten sonra hüküm kesinleşinceye kadar geçen süre içinde, çek tutarı veya karşılıksız kalan kısmı ile çek tutarına veya karşılıksız kalan kısmına ait yüzde onsekiz tazminatın ve çekin ibrazından ödeme tarihine kadar geçen süre içinde 16a maddesine göre hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesi halinde ceza davası düşer.

        Hüküm kesinleştikten sonra çek tutarı veya karşılıksız kalan kısmı ile çek tutarına veya karşılıksız kalan kısmına ait yüzde yirmi tazminatın ve çekin ibrazından ödeme tarihine kadar geçen süre içinde 16a maddesine göre hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesi halinde bütün cezai sonuçları ile birlikte hüküm ortadan kalkar.

        Yukarıdaki fıkralarda belirtilen ödemeler hamile veya hamile ödenmek üzere muhatap bankaya yapılabilir.

        GEÇİCİ MADDE

        Geçici Madde 1 – Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce, karşılıksız çek keşide etmiş olanlar hakkında hazırlık tahkikatına başlanmış veya dava açılmış ve mahkümiyet hükmü kesinleşmemiş olduğu takdirde;

        a) Yürürlük tarihini takip eden üç ay içinde çek tutarının veya karşılıksız kalan bölümünün %10 tazminatı ve gecikme faizi ile birlikte muhatap bankaya veya herhangi bir şubesine yatırılması,

        b) Çek tutarı ödenmemiş olsa bile şikayetten vazgeçilmiş olması,

        c) Çek tutarının daha önce ödenmiş bulunması,

        Hallerinde, hazırlık tahkikatında takibata yer olmadığına, açılmış davaların düşürülmesine karar verilir.

        Geçici Madde 2 – (Ek madde: 18/02/2009-5838 S.K./18.mad)

        31/12/2009 tarihine kadar, üzerinde yazılı keşide tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazı geçersizdir.

        YÜRÜRLÜK:

        Madde 17 – Bu Kanunun 1,2,4,5 ve 16 ncı maddeleri ile Geçici Maddesi Kanunun yayımı tarihinde, diğer maddeleri yayımından altı ay sonra yürürlüğe girer.

        YÜRÜTME:

        Madde 18 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

        KANUNA İŞLENEMEYEN GEÇİCİ MADDELER:

        14/01/1993 TARİHLİ VE 3863 SAYILI KANUNUN GEÇİCİ MADDESİ:

        Geçici Madde – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce mahkumiyet hükmü kesinleşmiş veya hüküm infaz edilmiş ise, yürürlük tarihini takip eden 3 ay içinde çek tutarının veya karşılıksız kalan bölümünün %10 tazminat ve gecikme faizi ile birlikte muhatap Bankaya veya herhangi bir şubesine yatırılması veya yine bu sürede şikayetten vazgeçilmiş olması halinde kamu davası ve cezanın bütün neticeleri ile ortadan kaldırılmasına karar verilir.

        26/02/2003 TARİHLİ VE 4814 SAYILI KANUNUN GEÇİCİ MADDELERİ:

        Geçici Madde 1 – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce karşılıksız çekler hakkında açılmış bulunan davalarda, bu tarihten sonra yapılacak ilk duruşmada hazır bulunmayan şikayetçiye, ilk duruşmada hazır bulunması veya bir vekil ile kendini temsil ettirmesi, duruşmaya gelmediği veya vekil de göndermediği takdirde şikayetten vazgeçmiş sayılacağı hususunda davetiye çıkarılır. Bu davetiye, şikayetçinin, mahkemeye bildirdiği; mahkemede dinlenmemişse şikayet dilekçesinde belirttiği adresine gönderilir. Davetiye tebliğine veya tebliğ edilmiş sayılmasına rağmen üst üste iki duruşmaya gelmeyen veya vekil de göndermeyen şikayetçinin şikayetinden vazgeçmiş sayılmasına karar verilir. Şikayetçinin veya vekilinin haklı mazereti halinde bu hüküm uygulanmaz.

        Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenen karşılıksız çek keşide etme suçu hakkında, 3167 sayılı Kanunun bu Kanunla değiştirilen 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi uygulanmaz.

        Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 3167 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin kapsamına giren suç nedeniyle;

        a) Hükümlü ve tutuklu bulunanların bu hallerinin derhal sona erdirilmesine ve tahliyelerine,

        b) Bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren üç ay içinde bunların dosyalarının ele alınarak hükümlüler hakkındaki hapis cezalarının çek bedeli tutarı kadar adli para cezasına dönüştürülmesine, tutuklular hakkında talep edilmiş olan hapis cezaları yerine çek bedeli tutarı kadar adli para cezasına hükmedilmesine,

        Mahkemesince karar verilir.

        Geçici Madde 2 – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce karşılıksız çek keşide etmiş bir kimsenin, bu tarihten sonraki üç ay içinde çek tutarını veya karşılıksız kalan kısmını yüzde on tazminatı ve 16a maddesine göre hesaplanacak gecikme faizi ile birlikte muhatap bankaya veya herhangi bir şubesine ödemesi veya 3167 sayılı Kanunun 8 inci maddesine göre düzeltme hakkını kullanmak suretiyle hamilin zararını karşılamış olması halinde şikayetten vazgeçme koşulu aranmaksızın,

        a) Hazırlık soruşturmasında kovuşturmaya yer olmadığına,

        b) Açılmış davaların düşürülmesine,

        c) Kesinleşmiş mahkumiyet hükümlerinin bütün cezai sonuçları ile birlikte ortadan kaldırılmasına,

        Karar verilir.

        Geçici Madde 3 – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 3167 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükmüne aykırı fiilden dolayı yapılmakta olan hazırlık soruşturmasında kovuşturmaya yer olmadığına; görülmekte olan kamu davalarının ortadan kaldırılmasına karar verilir.

        Bu suçtan dolayı verilen mahkumiyet hükümleri bütün kanuni sonuçları ile birlikte ortadan kalkar.

        Geçici Madde 4 – Bu Kanunun 10 uncu maddesi ile değiştirilen 3167 sayılı Kanunun 11 inci maddesinde yer alan esas ve usuller belirleninceye kadar muhatap bankalarca yeterli karşılığı olmadığı için ödenmeyen çekler ile sonraki ödemelere ilişkin bilgiler, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirilir. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca da bu bilgilerin bankalara duyurulmasına devam olunur.

        Geçici Madde 5 – Bankalar, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca bu Kanunun yayımını izleyen bir ay içinde Resmi Gazetede yayımlanacak bir tebliğle belirlenecek esaslara uygun olarak yeni çek defterleri bastırırlar.

        Bankalar, bu tebliğin yayımını izleyen üçüncü ayın sonuna kadar müşterilerine yeni çek defterlerini verir ve ellerindeki eski çek defterlerini imha ederler.

        Bankaların, ikinci fıkrada yazılı sürenin sonuna kadar müşterilerine verdikleri çek defterlerinden ötürü 3167 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi uyarınca sorumlulukları her çek yaprağı için altmışmilyon liradır.

Yorum yaparak destek olabilirsiniz

