Yeni Çek Kanunu lehe hükümler


5941 Sayılı kanunun özellikle vekaleten çek imzalamış kişiler hakkında çıkardığı yeni hükümler, şirket çeklerini şirket ortağı olarak kendi imzalamış ve ceza almış/alan/alacak olan kişiler için bence anayasanın eşitlik ilkesine aykırıdır. Nedenlerimi aşğıda sıralamak istiyorum:

1.Karşılıksız çek suçu şekli bir suç olarak görülmekte ve imzanın sanığa ait olması durumunda direk ceza verilmektedir.
Burdan şu anlaşılmaktadır; çekin imzalanmasından itibaren bu çeki imzalayan herkimse çekin karşılıksız kalması durumunda kanunlar nezninde suçludur. Kısaca sanık ‘Şeklen Suçludur’

2.Karşılıksız çek keşide etme eylemi çekin karşılığının bulunmaması ve karşılıksızdır ibaresinin çekin arka yüzüne uygulanmasından itibaren başlar.Bu çekle ilgili herhangi bir borcun olup olmadığı araştırılmadan , suçun kasten işlenip işlenmediğinin delillerle ispatına gerek duyulmadan ve sanığın savunma ifadesine başvurulmadan kişiye direk ilk celsede hapis cezası yaptırımı uygulanmaktadır. Kısaca sanık ‘Eylem Gerçekleştirildiği İçin Suçludur’

5941 sayılı yeni çek kanununa göre, suçun işleniş şekli ve sanığın yaptığı eylemin aynı olmasına rağmen vekalet vermeyip direk şirket çeklerini kendisi imzalamış şirket ortaklarının cezalandırılmaya devamı söz konusu, vekaletle çek imzalamış yada vekalette çek imzalatmış kişilerin / şirket ortaklarının ise beraati söz konusudur.

Kısaca tabiri caizse kendi şirket çeklerini imzalamış enayiler hapse giderken başkasına imzalatmış akıllılar aleyhe olan hüküm geri uygulanamayacağı için beraat edecektir. Bu anayasanın 10. maddesindeki EŞİTLİK ilkesine net bir şekilde aykırıdır.

Dahada kısaca suç ve eylem yanı olmasına rağmen yeni yasayla birlikte çeke vekaleten imza atan / attıran bir kişi beraat edecek, bir diğeri hapis yatacaktır.

(Bu yorum ve düşüncem Türkiye’de mahkemelerde uygulanan düz ve sorgusuz olan genel çek suçu görüşüne aynen paraleldir. 1-2 dakika içinde insanlar sorgusuz sualsiz hapse atılmaktadır. Yada beraat etmektedir. Türkiyede sadece çek borcuna hapis cezası uygulanırken şimdide sadece şirket ortaklarına hapis cezası uygulanmaya başlanmıştır. Başından beri yanlış olan uygulama dahada konsantre şekilde işkuran / işveren kişilerin üstüne yıkılmıştır.)

26 responses to “Yeni Çek Kanunu lehe hükümler

  1. I have to agree with your statement with this issue and caaebfebbgdd

  2. An attentiongrabbing dialogue is worth comment. I believe that you must write extra on this subject, it won’t be a taboo topic but typically persons are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers defdkccbgcca

  3. Ben yıllarca ticaret yapıp binlerce çek imzaladım. yanlız son 2 yıldır işler çok kötü gitti ve bende çek mağdurları arasına katıldım. benim sorunum biraz farklı. ilk önce ortağı ve müdürü olduğum şirketden mal aldığım firmaya çekler verdim. bu çeklerden 4 tanesi yazıldı. sonra vade farkını kabul ederek yeni bir ödeme planı çıkarttık ve bunlara karşılık benim şahsi çeklerimi istediler. bende şahsi çeklerimi verdim. şirkete ait olan çekleri bana teslim etmediler. Şahsi çeklerimin bir bölümünü ödedim. yanlız bir bölümünü yine ödeyemedim. durum böyle olunca bütün çeklerle ilgili bana dava açtılar. hem şahsi-hemde şirket çekleri. yani borcum olmayan parayı bile istediler. Daha sonra icraya geldiler ve şahsi çeklerimle ilgili taahüt aldılar. şimdi onları ödüyorum.Ama tahüt süresi doldu ve borcumun ciddi bir bölümünü ödememe rağmen geri kalan az bir bölümü içinde tahhütü ihlal davası açıp davada hakkımda tutuklama kararı çıkartmışlar. şimdi tutuklama kararına karşı neler yapabilirim ve ellerinde bulunan ödediğim çeklerle ilgili ne yapabilirim. borcum 4.000 tl kalmasına karşılık ellerinde 58.000 tl lik çeklerim var.
    yardımcı olan arkadaşlara şimdiden teşekkür ediyorum..

    • iyi bir avukatla menfii tespit davası acmanız gerekir sanırım ..fakat KOSIAD ı ararsanız hukukçu arkadaşlardan daha fazla bilgi alabilirsiniz

  4. Selamlar………..
    Sayin arkadaslar bende gercek kisi adina vekaleten cek imzalayip cezali duruma dustum yukaridaki bilgileri dkkatle inceledim ceza kalkacak deniyor ben su an yurt disindayim e-devlet sifresini sordum sahsin kendisine verilir demisler ben yurtdisinda bu sifreyi nasil alip bu davalari takip edebilirim bilgisi olan arkadaslar yardimci olursa minnettar kalirim acil cevap bekiyorum…..
    tesekkurler

    • “Basit” e-devlet şifresi PTT ‘den kişisel olarak alınıyor. Yurtdışından nasıl alabilrisiniz bilmiyorum.

      Türkiye ‘de bir avukatınız var mı ? Avukatınız sizin adınıza detaylı döküm alabiliyor.

  5. Merhabalar,
    Şimdiden ilgi gösteren bütün dernek üyeleri ve avukatlara teşekkürler.
    benim 2007 den 2 adet karşılıksız çekden dolayı kesinleşmiş cezam var. (en azından benim öğrenebildiğim bu.) her çek maduru gibi malesef bende 3 yıldır bu durumdan dolayı muzdaribim. ne işe girebiliyorum ne iş yapabiliyorum malesef.
    Şimdi çalışabilmem için önümde bir fırsat var ve acil olarak 5941 sayılı yasadan faydalanmam gerekiyor.Ancak bu konuda nasıl hareket edeceğimi bilmiyorum.
    Taahüt vermek için adliyeye gitmeye çekiniyorum. çünkü yakalanmam var. Bir avukata vekalet mi vermem gerekiyor. ? Bir avukat aracılığı ile taahit verdim zaman hakkımdaki aranma borcu ödeyene kadar kalkıyor mu.? taahüt ün kabul edilmeme durumu var mı? bu durum da ne olur. ? iflas ettiğim dönemde bir iki yeddi emin olarak imza attığım icra durumu var? ama aradan 3 sene geçti ve yeddi emin malları ne durum da bilmiyorum bundan dolayı ayrı bir ceza mı alırım. birde son olaraak taahüt kabu edildiği takdirde çalışacağım işyeri sigorta yaptırmamı istiyor bunda bir sakınca var mı? Lütfen acil olarak cevap verirseniz çok sevinirim. Ayrıca derneğinize üye olmak istiyorum yardımcı olursanız şimdiden teşekkürler.

    • SN. Neco,

      Öncelikle PTTden 1 TL karşılığı bir e-devlet şifresi alın ve turkiye.gov.tr adresinden işlemleri yapıp hakkınızda açılmış tüm davaları görün.

      Sonra bu mahkemelerin görüldüğü adliyelere gidip esas mahkemesinden cezaya konu olan çek miktarlarını öğrenin.(uyaptan verirler karar örneğini) Aynı adliyedeki İnfaz savcılığı kaleminden taahhütname örneği alın ve doldurun. Taahhütnamelerdeki imzayı kendiniz infaz savcısı önünde atmanız gerekiyor. Sonra bekleyin ve savcılık kaleminin ceza kaldırma yazısını elden alıp aynı adliye içindeki esas mahkemesine geri götürün. Hakimden onay alındıktan sonra infazınız düşecektir. Aranıyor olmanız bence birşey ifade etmiyor. Zaten yine taahhüt verip çıkarsınız. Zaten bu durumda kimsenin sizi tutuklatacağını sanmıyorum. Ama bu benim görüşüm. Amaç infazı durdurup GBTyi temizlemek. Hazırlıksız yakalanmaktansa mücadele edip kanuni hakları kullanmak çok daha doğru bence. 1 Nisan son gün, kaçımayın.

      Bazı adliyeler infazdaki dosyalarda sanığın kendisini görmeden infazı kaldırmıyor. Ben buna şişlide bizzat şahit oldum. Sonuçta önce bir avukatla deneyin olmassa kendiniz yapın.

      • Serdar bey cevabınız için teşekkürler,
        ancak bu işleri kendim takip etmem sonucu tutuklanma olmaz mı . bu sefer içeride işleri takip etmek daha zor olmaz mı? çekincem bu.
        teşekkürler

        • sn neco imkanınız varsa çekinceniz nedeniyle avukat aracılığı
          ile yapın ama taahh.verince zaten içerden yürütmek diye birşey olmuyor
          eğer yakalanırsanız o aşamada içerden yrütmek zaman alıyor

          • elif hanım , benim çekincem taahüt verme sırasında içeri alırlar mı? Zira adliyeye gidince kimlik veriyorsun ve anında GBT soruyorlar. yanlış mı biliyorum acaba?
            birde taahüt verip gbt düşünce sigorta yaptırmam da bir sakınca kalıyor mu bunuda cevaplarsanız sevinirim.
            teşekkürler

          • sn neco tahh.verip temize çıkınca sigortalı olabilirsiniz
            problem alacaklı maaşınıza haciz işlemi yapabilir

        • adliyeye girişte kimliğinizi alırlarsa durumunuza bakılır. Aynı şey kimliğinizi verdiğiniz heryerde olabilir.

          öncelikle taahhüt vermenizi öneririm. temiz duruma geçince ilerisini planlayabilirsiniz.

  6. merhaba benim şahıs firmamız vardı.ve bende çek mağduruyum.hastalığımdan dolayı kendi oğluma çek imzalaması için ve diğer işler için genel vekalet verdim.ama şuanda birkaç tane çekimiz yazıldı ve şuanda hukuki süreç başlattı firmalar.çeki imzalayan oğlum çek sahibi benim bundan dolayı hapis cezası bana mı verilir yoksa oğluma mı verilir?yada bu olay için hapis cezası kalktımı?yardımlarınızdan dolayı teşekkürler.

    • Selim Bey,

      Kanun maddesi net ve açık. Vekaleten çek imzalayanlar ceza almıyor. 1 Kasım 2009 Tarihinden önce çekleriniz karşılıksız kalmışsa hesap sahibi olarak sizde ceza almazsınız. Ama bu tarihten sonra ise siz şahsi sorumlu olarak ceza alırsınız.(1500 güne kadar adli para cezası / çek bedelinden az olmamak kaydı ile)

      Olay yeni başlıyor ise açılacak davaları takip edeceksiniz. 1 Nisandan önce açılmış davalara taahhüt verip kovuşturmayı durdurabilirsiniz. Ama davalar daha sonra açılır ise davaları takip edip ‘elinizde olmayan sebeplerle çekin karşılıksız kaldığını’ savunma olarak yapmanız lazım. Hastalık haliniz bu savunmayı güçlendiriyor. TCK ‘ya göre suçun kasten işlenmesi gerekiyor. Sizin durumunuzda ceza almanız hukuken mümkün değil. Ama mahkemeler henüz bu durumu dikkate almıyorlar.Ceza vermeye devam ediyorlar.

      Kısaca tüm davaları takip edip savunma yapın. Ceza alırsanız temyiz edin (tebliğ tarihinden en geç 7 gün içersinde)Bu şekilde en az 3 yıl kazanırsınız. Sonra rakamlar ödenebilir nitelikte ise ödersiniz.

      • Bu arada bir düzeltme yapmam lazım.

        Taahhüt hakkı 1 Kasım 2009 öncesi için geçerli.

        Tüm lehe uygulamalar 22.12.2009 öncesi için işlenmiş suçlar için geçerli.

        Oğlunuz bu tarihten sonrada ceza almıyor. Ama çeklerin ibrazı ve karşılıksız kalma durumu bu tarihten sonra ise siz ceza alırsınız.

  7. Sargoz sizin bahsettiğiniz durumdayım, 4 ortaklı bir şirketin eşit oranda hissedarı ve şirket müdürü idim ,işler iyi iken herkes hakkına düşeni alıyordu ama işler bozulunca ben şirket borçlarıyla tek başıma kaldım, şimdi ne yapmalılıyım gidip diğer ortaklara sıkmalımıyım, bu nasıl bir kanun şirket borcundan dolayı sadece şirket müdürü sorumlu tutuluyor, diğer şirket ortaklarının hiçmi bir suçu yok..
    ltf. konu ile ilgili bilgi sahibi arkadaşlar yol göstersin… tşk…

    • Murat Bey Geçmiş Olsun,

      Hem ortak hemde müdür olmanızdan dolayı sorumlusunuz. Bu nedenle aşağıdaki yolu deneyiniz:

      1.PTTden 1 T.L karşılığı e-devlet şifresi alıp turkiye.gov.tr den hakkınızda açılmış olan tüm davaları bulun.

      2.Bulduğunuz dava dosyalarını (asliye yada sulh ceza) kalemlerinde tek tek inceleyip çekleri not ediniz.

      Bu noktada keşide tarihini, ibraz tarihini, miktarı, şikayet edenin cirosunun olup olmadığını kontrol edip ayrı sayfalara tutacağınız bir deftere temizce yazın. Ayrıca tahrifat olup olmadığınada bakın.(özellikle tarihte olabiliyor)

      3.Erken ibraz edilmiş çekiniz varsa davasına mutlaka girip yeni yasaya göre erken ibrazdan beraat talep edin, ceza bile alsanız temtiz edin. (temyizin süresi karar tebliğinden itibaren 7 gündür)

      4.Çeklerde herşey normalse davasına gidip ”elimde olmayan sebeplerle karşılıksız kalmıştır” cümlesini savunma olarak verin. Ceza almamaya çalışın, taahhüt için 1 nisan sonrasına erteleme isteyin.

      5.1 nisana kadar erken ibraz olmayan tüm çeklere (bence) taahhüt verip zaman kazanın.

      Şimdilik bu kadar. Başka detaylı sorunuz varsa sorun cevap vereyim.

      • teşekkürler sargoz
        bence bütün arkadaşlar ayni yolu izlemeli ve kendi dosyalarını hazırlamalıdır
        hazırlanacak dosyalar uyarlama davalarında,aihm davalarında gerekecektir
        bazı davaları emsal oluşturması için dernek organizasyonunda açacağız
        kişisel davaların açılabilmesi için yine dernek organizasyonunda blog aracılığı ile kişisel olarak açmamız gerekecek
        bu yüzden bireysel hazırlıklarımızı hızla tamamlamalıyız

        • Slm acil demokrasi,

          Herkezin dosyasına hakim olması lazım. Hapiste yatanlar genelde dosyalarını takip etmeyenler oluyor.

          Bu arada login sargoz rumuzuyla yapıldığı için nick böyle gözüküyor.

          Serdar

  8. vekaleten çek imzalayanlar veya vekaleten çek imzalattıran iş adamları 5941 sayılı yeni çek yasasında bununlehe işleyerek cezaların düşeceğini planlı olarak yaptıklarını addia ediyorsunuz. Ya aklınızla sorununuz var, yada tefecinin tekisin belli. Elinde vekaleten yazılmış çekler var, o yüzden destan yazıyorsun.

    BETER OL

    • Mustafa Bey,

      Yazıyı tam olarak okuduğunuzu sanmıyorum. Okuduysanızda anlamamışsınız. Burada sistemin çarpıklığı ve hukuksuzluk anlatılmıştır.

      Belirttiğiniz gibi ileriye dönük kimsenin birşey planladığını idda eden yok çünkü zaten plan yapmaya gerek yok; 3167 sayılı eski yasada zaten vekalet veren şirket sahipleri yerine çeki imzalayan vekiller ceza alıyordu. Bir plan varsa bile önceden yapılıp çaycı çorbacı üzerine çekler yıkılıyorudu zaten.

      Başından beri benim çizgim bellidir. Ya tüm borçlara hapis cezası uygulanır yada hiçkimseye borcundan dolayı hapis cezası uygulanmaz. Ben bu düşüncedeyim.

      Vekaleten çek imzalayıp beraat edecek olan tüm arkadaşlar için kanun gerçek adaleti ortaya koymuştur. Sonuçta bu çek sorunundan dolayı en fazla mağdur olan onlardır. Başkalarının sahip olduğu bir şirket için çek imzalamış ve ceza almışlardır. Bu doğru değildir, yasa tarafından düzeltilmiştir.

      Ama vekalet vermeden kendi şirket çeklerini keşide etmiş iş adamlarının hapislerde çürütülmesi ne derece doğrudur ? Lütfen bunun cevabını veriniz. Yoksa tefeci şimdi sizmi oldunuz ?

      • bende çek mağduruyum. dayımın yanında işçi olarak çalışıyordum işlerini ofisboy olarak yapıyordum kendisi şirket müdürü idi bürodan fazla çıkmadığı için banka vekaleti vererek hesap işlerini ve ayak işlerini yapıyordum.
        büroda dahi karşılıklı otururkene alacaklarına çeki bana keşide ettiriyordu. nasıl olsa vekilim , ne bileyim asliye cezadan ilk tebligatı aldığımda keşideci benim vah halime . ama anladım dayım olacak dolandırıcı bunu bilerek yaptı, bence vekile ceza verilmemeli sorumlu kişi hesap sahibidir.

  9. aslında bu konudan önce ilgili mahkeme karar vermeden önce geçmiş sicile bakmaları gerekir.son bir kaç sene de binlerce çek sayfası ile milyonlar ödemiş kişiler ile hayatında aldığı ilk çek koçanı ile her yere borçlanan kişileri ayırmak gerekir ve bu da çok kolay aslında. ceza evinde bu tip suçları işleyen çok kişi tanıdığım için bu konuda kesin konuşabiliyorum

Yorum yaparak destek olabilirsiniz

