çek kanununda mağdur kimdir ? aynı söylemleri tekrar etmek …


AA aracılığıyla bir haber var.

2012 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı’nın, TBMM Genel Kurulundaki görüşmelerinde 3 maddesi daha kabul edildi.

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, maddeler üzerinde milletvekillerinin sorularını yanıtladı.

Mehmet Şimşek, Çek Kanunu’nda mağdurun kim olduğunu anlamanın zor, mağdurun ise çok olduğunu dile getirdi.

Rahmi OFLUOĞLU ‘da sitesinde Mehmet Şimşek ‘i referans göstermiş.

Sorun budur.  temel sorun budur.

  • Her karşılıksız çek ile alacaklı ve borçlu mağdur olabilmektedir.
  • Cezaevine giren her iş adamının cebinde tahsil edemediği çekler vardır.
  • Sorun , karşılıksız çeke hapis cezasının anayasaya aykırı olmasıdır.
  • Bunun dışındaki söylemler, çek yasasını değiştirmez, değiştirtmez. Af getirir, taahhüt getirir, tahliye getirir. Sonra yine cezaevi …
  • Çek kanunu için adalet bakanı konuşur, anayasa komisyonu başkanı konuşur, hukukcular konuşur.  Eğer maliye bakanı konuşursa borç-alacak dengesi der.  Normaldir.

https://twitter.com/#!/cek_yasasi/status/147290641230073856

Mağdurların  söylemlerini değiştirmesi, insan hakları savunucularını çekmesi gerekmektedir.

Yargı kilitlendiği, ekonomi  boğazda ilerlediği ve AIHM kapıda olduğuı için bir düzenleme olacağına inanıyorum. Düzenlemenin ne olacağını ise bilmiyorum. Bilen söylesin 🙂
https://twitter.com/#!/cek_yasasi/status/148331913390727169

https://twitter.com/#!/cek_yasasi/status/148014954002391040
admin, aralık-2011

8 responses to “çek kanununda mağdur kimdir ? aynı söylemleri tekrar etmek …

  1. niye avrupada hapislik yok araştırın

  2. mağdur çok olabilir. Önemli değil.

    SORUN ŞUDUR:BORÇ İÇİN HAPİS CEZASI UYGULAMASI ANAYASAYA VE TÜRK CEZA KANUNUNA AYKIRIDIR.

    Borç için hapis yatılacaksa bu konunun yasal unsurlarının tüm borçlular için tartışılması gerekir.

    • İyi akşamlar Sayın sargoz,

      Mağdurluk konusunda yorumunuza küçük bir katkıda bulunmak istedim.

      Mağduriyet, bir kesimin, bir camianın, bir zümrenin, bir ailenin veya bir kişinin tekelinde değildir.

      Herkes her şekilde mağdur olabilir. Alacaklı mağdur olduğu gibi borçlu da mağdur olabilir. Kısaca “biraz hamileyim” durumu söz konusu olamayacağı için mağduriyet hemen herkes için ya vardır ya da yoktur.

      Çek hapsi kanununda alacaklının mağdur olması “biraz hamileyim” söylemidir.

      Çünkü alacaklı alacağını alamadığı iddiasıyla, borçluyu hapse attırarak kendi mağdurluğunu gidermektedir. Mevcut çek yasası borçluyu hapsettiğinde fiilen alacaklının mağduriyetini giderdiğini savunmaktadır.

      Alacaklının bunu Devleti ve Yargıyı kullanarak yapması, borçlunun borcu ödeyecek parası olmadığı için hapis yatmak zorunda kalması borçlunun borcu karşılığında özgürlüğünden mahrum olması tek kelimeyle mağduriyettir.

      Bunu haykırmaktan çekinmemeliyiz…

      • Merhaba sayın Ben;
        Borçlu çekin karşılığını ödemediği an içeri atılmıyor. İki seneyi aşan bir mahkeme süreci var temyizleriyle.Dolayısı ile borç ödemek için yeterli bir müddet.Ama ben ödemem zaten yasa çıkacak mağdurum, dolandırıcı değilim gibi düşüncelere dalarsa insan; çek için bir kanaun değişikliğine değil bu kez çekin hükmü kalmayacak ve çek tarih olacak…Ticarette sermayedir çek.Birilerine mağdur elbisesi giydirmekle bu sorunlar çok büyür..Bırakalım cezalar caydırıcılığına devam etsin…Çekinin karşılığını ödemeyenler ise çeksinler cezalarını, başkalarınıda mağdur etmesinler…Kim mağdur insani vicdanla düşünelim…

        • Sayın emrah kardeşim belli ya avukatsın yada ne bileyim o kesimdensin sallayabildiğin gibi sallıyorsun bende açıkça batan bir esnafım hemde branşımda iyi bir yerde idim açık hesap ve senet karşılığı iş yaptım senelerce bu uzun süre zarfında 2 veya 3 şirket ile çalıştım ve bu çalışmalar hep ön çekler ile oldu yani ben çekleri verdim ve bir sene boyunca mal aldım rakamlarda öyle ufak değil bende malımı sattım dediğim gibi senet ve açık hesap ve malum sepeblerden tahsilat ve senetlerde ödeme sıkıntısı çektim dolayısıyla benim bu durumum mal aldığım yerlerede yansıdı(kader birliği yaptığım 3 şirket) uzun seneler sonra çeklerim patladı neden patladı çünki senetler ve açık hesaplar dönmemeye başladı v e neticede genel giderler faizler 6 ay dayanabildim çok çabaladım her şeyim satıldı arkasından icralar arabalar gitti o günün parası 20 bin üstündeki arabalar 7-8 satıldı şimdi ne yapayım söyle 3-4 trilyon ciro yaptığım kaderdaş 3 şirket mahkemeye verdi haklılarda ama birde ticari uzun süre ortaklığımız vardı bu gün hepsi unutuldu benmi ne yaptım hepsi icrada ne aldım biliyormusun hava hava ne yapayım şimdi söyle benimde canım yandı bu zaman içinde her şey gitti en önemlisi atamı babamı kaybetti üzüntüden kendim mahvoldum kalbim dayanmadı bypass geçirdim şu anda anamın maaşı ile geçiniyorum benim mal verdiğim insanlarda aynı zincirleme oldu ne yapım senin dediğini deme şansım yok senetini öedeyemeyen yatsın sen anladığım kadarıyla genç arkadaşımsın herkesi aynı kefeye koyma sonra yüce Rabbim katında pişman olursun ha bunu hak edenler bu işi meslek edinenler yokmu tabi var ha onlar çeksin cezasını ama tavsiyem herkesi aynı sınıfa sokma .benim şu anda resmi 200 üstü alacağım var (gidenler hariç) ama senin dediğin bir kere ağzımdan çıkmadı çünki bu insanlara senelerce mal sattım arada kötü niyetlşilerde çıktı ha onlar tamam.ama sana dürüstçe anlattığım gibi insani vicdanla sende bir düşün.saygılar

        • Sayın emrah.

          Siz hiç çek mağduru oldunuz mu?

          18 yaşımdan beri ticaretle uğraşıyorum. çeşitli dönemlerde bir çok krizler yaşadım. arabamı satıp, işçi aylıklarını ödedim, elektrik faturalarını ödedim.
          mal varlığımın el verdiği her şeyimi satıp ödedim ve ticarete devam ettim.

          Yıllar, yıllar sonra bir gün işini yaptığımız yurt dışında ki bir firma haksız şekilde ödemelerini durdurdu. firmaya yaptığımız iş nedeniyle yaklaşık 2 yıl boyunca her ay 2 milyon TL (rakamla 2.000.000.TL) vadeli çek ödüyordum.

          O ay çekleri ödeyemeyince, ilk olarak önce banka hesaplarıma haciz geldi
          hesaplarda ki para (450.000€) bloke edildi. Seri çekler verdiğimiz imalatçı bir firma henüz yapmadığı işlerin çeki için bile haciz getirdi. Bankada ki mevcut paradan kalan 4 çekinin de tahsilatını yaptı. Bu durumu gören diğer alacaklı firmalar, vadesi gelmeyen çekleri de dahil olmak üzere haciz işlemleri başlattılar. Tam bir talan yaşandı. Yine şahsi evim arabam ne varsa sattım borcu kapatmaya çalıştım.

          Yetmedi tabii sizin bahsettiğiniz 2 yıllık sürede malzeme alabilmek, yeni iş yeri açabilmek ne mümkün, çalışacak eleman bile bulamıyorsunuz. Netice de bulunduğunuz yer bir kasaba dedikodu çok çabuk yayılır ve siz sahtekarsınızdır artık

          Siz o süre de bu hacimde bir borcu hangi işi yaparak ödeyebilirsiniz. Ödeyemedim tabi, bulunduğum kasaba da evime ekmek götürebilmek bile mümkün olmadığı için başka bir yere göç etmek zorunda kaldım.

          Eşim çocuklarım, bakmakla yükümlü olduğum yaşlı anam, elde avuçta bir şey yokken yaşamlarını nasıl sürdürecekler? ben bari çalışıp, eve ekmek götüreyim diye iş arıyorum bu sürede takip edemediğim için temyiz süresini kaçırdığım çekler nedeniyle hapis cezalarım kesinleşmiş hem de 6 ay da (ilk duruşmada hakim kararı vermiş) temyiz süresi bitmiş bile aramalar başlamış, yakalansam hapisteyim.

          Hem de yıl içinde 1 milyon TL alışveriş yaptığım ve 990 bin TL ödemesini yaptığım bir kişi 10 bin TL lik vadeli çek im den dolayı mahkemeye vermiş benden tahsil ettiği paranın yüzde kaçı sizce? o kadar parayı bana sattığı malzemeden kazanamamış mıdır dersiniz? neyse önemli değil bunlar, siz çalışabilecek olanağınız bile bırakılmamışken, Üstüne bir de hapis cezasını savunmanızı “caydırıcılık” olarak düşünüyorsunuz

          Sayın emrah. hapis cezası caydırıcılık değil bir sonuçtur. Sizin buyurduğunuz gibi Caydırıcılığı olsa 600.000 dosya, 8-10 bin tutuklu neden caymamış? hiç düşündünüz mü?

          Sizin yerinize haddim olmayarak ben cevap vereyim, O insanlar Çek kullanmaya mecbur bırakılmışlardır. Çünkü; sadece ekonomik nedenlerle kendine destek arayan zümreler, sonunda hapis cezası olduğu için borçlunun özgürlüğünü teminat olarak almayı uygun görmüşlerdir.

          Sonuçta ben ne dersem diyeyim siz kendi düşüncenizin doğru olduğu kanaatinde olacaksınız ve haklısınız empati işte tam burada gereklidir.

          Uzun yazım için sizden ve tüm mağdurlardan özür dilerim daha kısa anlatma şansım yoktu.

  3. Yine….Yeniden….
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    +++++++++++++++++ÖNEMLİ BİR AÇIKLAMA+++++++++++++++++

    PEKİ, ALACAKLI NE OLACAK ?

    Bu soru çeşitli çevrelerde sürekli dillendiriliyor.

    Umarım yeni yapılacak düzenleme hazırlanırken bu sorunun etkisinde kalınmaz.

    ÇÜNKÜ :

    Evet çek alacaklısı, alacağını alamadığı için mağdur olmuştur.

    Ama senet alacaklısı da, alacağını alamadığında mağdur olmaktadır.
    Açık hesap çalışan alacaklı da, alacağını alamadığında mağdur olmaktadır.
    Evrak almadan çalışmış olan alacaklı da, alacağını alamadığında mağdur olmaktadır.
    Maaşlarını veremediğimiz çalışanımız da, alacağını alamadığında mağdur olmaktadır.

    ALACAKLILARIN MAĞDURİYETİ ÇEKTEN DOLAYI BİR MAĞDURİYET DEĞİLDİR !

    BİZ BORCUMUZU ÖDEYEMEDİĞİMİZ İÇİN MAĞDUR OLMUŞLARDIR !

    Bizim ise mağduriyetimiz,

    -hürriyetimize mal olan
    -ailelerimizin perişan olmasına sebep olan
    -günahsız çocuklarımızın üzülüp ağlamasına sebep olan
    –ödeyemediğimiz ama ödemeye çalıştığımız borçların ödenmesine engel olan

    çek kanunları (3167 ve 5941) yüzündendir !!!!!!!!!!!!!!

    ÇEKTEN DOLAYI MAĞDUR OLAN SADECE BİZLERİZ !!!!!

    ÇEK ALACAKLISI ÇEKTEN DOLAYI MAĞDUR DEĞİLDİR.
    O DİĞER (SENET, VS.) ALACAKLILARI GİBİ ALACAĞINI ALAMADIĞI İÇİN MAĞDURDUR !!!!!

    BURASI UNUTULMAMALIDIR !!!!!

    Çek kanunu konusunda yapılacak düzenleme, mağdurların mağduriyetini engelleme yönünde olmamalıdır

    “Çek alacaklısı ne olacak ?” gibi bir soruyla yapılacak düzenleme mağduriyetlere engel olmayacaktır !!! ….. Olamaz !!!!!

    Bu hususu unutmayalım, bilmeyenlere öğretelim, hatırlatalım.

    • ” Kim mağdur ? ” sorusunun karşılığı bir başka bakımdan düşünüldüğünde hiç önemli değil. Zira kanunlarımız apaçık:

      – Vadeli/Vadesiz çekini ödemeyenler, dolandırıcılar, kötü niyetliler için düzenleme zaten var. Nerede ? TÜRK CEZA KANUNU’nda. Bu kanunla söz konusu kişilere gereken yaptırım kapasitesi (hapis dahil) mevcut.

      – Vadeli çekini ödeyemeyenler için de bir düzenleme zaten var. Nerede? İCRA VE İFLAS KANUNU’nda. Bu kanunla söz konusu kişilere gereken yaptırım kapasitesi mevcut.

      Her halükarda 5941 sayılı kanuna gerek yoktur. Kaldırılmalıdır.

Yorum yaparak destek olabilirsiniz